Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
نویسندگان: 

پورگیو فریده

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1381
  • دوره: 

    19
  • شماره: 

    1 (پیاپی 37)
  • صفحات: 

    1-10
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1371
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

در این مقاله آثار اورول، به ویژه روزهای یرمه، دار زدن، شکار فیل، مراکش و چهار جلد از مقالات، روزنامه نگاری و نامه هایش نقد و بررسی شده اند تا تضاد و نظرات وی مشخص گردد. در این مقاله مطرح شده است که بین آنچه که اورول در مقالاتش ابراز می کند و عقایدش نسبت به ملت های غیر اروپایی دو گانگی وجود دارد. از طریق تحلیل رمانهای دیگر و داستان های کوتاه و نیز مقالات پراکنده وی همچنین عنوان شده است که چگونه، وی خود آگاه یا نا خود آگاه حتی نظریات خود را نفی می کند و با غیر انگلیسی ها به عنوان دیگری برخورد می کند. نامه ها مقالات و روزنامه نگاری وی مشخص می کند که وی انگلیسی میهن پرستی است که شدیداٌ به برتری معیار ها و سنت های طبقه متوسط معتقد است. وی امپریالیسم قدیمی انگلیسی را به امپریالیسم های جدید ترجیح می دهد، زیرا معتقد است که امپریالیسم قدیمی، احساساتی و انسانی بوده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1371

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1381
  • دوره: 

    19
  • شماره: 

    1 (پیاپی 37)
  • صفحات: 

    1-14
تعامل: 
  • استنادات: 

    3
  • بازدید: 

    1166
  • دانلود: 

    748
چکیده: 

در این تحقیق 7828 استناد از 211 پایان نامه کارشناسی ارشد رشته آبیاری که در فاصله سال های 1367 تا 1377 در چهار دانشگاه اهواز، تهران، شیراز و مشهد ارایه شده است، با هدف تعیین نویسندگان، کتابها، و نشریات پر استفاده، میزان استناد به انواع منابع اطلاعاتی، تعیین الگوی نویسندگی مقالات و نشریات مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج و یافته های تحقیق نشان می دهد که در مجموع چهار دانشگاه، نشریات ادواری عمده ترین منبع مورد استفاده دانشجویان رشته آبیاری در این چهار دانشگاه بوده است به طوری که 43.7% از کل استنادها به نشریات ادواری اختصاص یافته است. در رابطه با الگوی نویسندگی، یافته ها نشان دهنده این حقیقت است که روحیه همکاری نزد نویسندگان مقالات آبیاری فارسی این مطالعه در مقایسه با نویسندگان مقالات لاتین این رشته، بسیار پایین تر است به طوری که 67.3% از مقالات فارسی ارایه شده یک نویسنده ای می باشد. نتایج همچنین نشان می دهد که منابع انگلیسی زبان بیش از منابع سایر زبان ها مورد استفاده قرار گرفته. به طوری که 70% منابع مورد استفاده دانشجویان این رشته را منابع انگلیسی در بر می گیرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1166

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 748 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 3 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 6
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1381
  • دوره: 

    19
  • شماره: 

    1 (پیاپی 37)
  • صفحات: 

    11-22
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1015
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

درس هایی تحت عنوان انگلیسی با اهداف ویژه به منظور آموزش زبان به دانشجویان تمامی رشته های دانشگاهی ارایه می شود. در عین حال تلاش هایی در جهت تعیین ویژگی های خاص زبان در هر رشته دانشگاهی و به منظور بهینه سازی و ارایه واحدهای زبان تخصصی با صرف حداقل هزینه و زمان،برای دستیابی به توصیف زبان تخصصی و تحلیل نیاز دانشجویان شده است.هدف اصلی از این تحقیق یافتن پاسخ هایی برای دو پرسش زیر است: الف) نیازهای گفتمانی بیانی – کلامی و صوری دانشجویان روانشناسی و جامعه شناسی چه هستند؟ ب) مواد آموزشی که توسط سمت برای آموزش زبان تخصصی برای این دو رشته تهیه و تدوین شده، تا چه حد پاسخگوی نیازهای این دانشجویان است؟به منظور پاسخگویی به پرسش های فوق چهار صد و هشتاد پاراگراف به صورت اتفاقی از کتب و مجلات انگلیسی و تخصصی در رشته های روانشناسی و جامعه شناسی از یک سو و همین تعداد از کتاب های زبان تخصصی «سمت» از سوی دیگر انتخاب شد. تحلیل دویست و چهل پاراگراف انتخاب شده از کتاب ها و مجلات تخصصی نشان داد که نقش های توضیحی، تعریفی و دستور العملی بیشترین میزان فراوانی را در متون روانشناسی و نقش های توضیحی و تعریفی و آماده سازی متداولترین نقش های متون جامعه شناسی بودند.تحلیل آماری اطلاعات نشان داد که نیازهای بیانی – کلامی این دو دسته از دانشجویان در مجموع تفاوت معنا داری ندارد، ولی این نیازها هنگامی که نقش های بیانی – کلامی و ریز نقش های آنها به صورت انتخابی با یکدیگر ترکیب شوند متفاوت است.در خصوص دومین پرسش تحقیق، مقایسه میزان فراوانی نقش ها در روانشناسی و جامعه شناسی با نقش های مشاهده شده در پاراگراف های انتخاب شده از کتاب های «سمت» نشان داد که هیچ یک از کتاب های انگلیسی تخصصی (کتاب های زبان تخصصی برای دانشجویان روانشناسی و جامعه شناسی) از لحاظ گفتمانی سازگار با نیازهای دانشجویان این دو رشته نمی باشند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1015

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

حیاتی زهیر

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1381
  • دوره: 

    19
  • شماره: 

    1 (پیاپی 37)
  • صفحات: 

    15-30
تعامل: 
  • استنادات: 

    5
  • بازدید: 

    1424
  • دانلود: 

    741
چکیده: 

رضایت شغلی از مقوله های مهم و مورد توجه مدیران می باشد. هدف از انجام این بررسی کند و کاو محیط کار کتابداری در کتابخانه های دانشگاه شیراز و دانشگاه علوم پزشکی شیراز می باشد. برای انجام این بررسی 5 فرضیه و دو پرسش که جنبه های مختلف رضایت شغلی را پاسخگو می باشند تعیین گردید. ابزار سنجش پرسشنامه «بررسی رضایت شغلی» JSS است. داده های تحقیق از میان همه کارکنان کتابخانه ها گرد آوری شده است. نتایج بررسی نشان داد که میان رضایت شغلی و مقوله هایی مانند جنس، سن و سابقه کار کارکنان ارتباط معنی داری وجود ندارد. اما بررسی، ارتباط معنی داری را میان رضایت شغلی و سطوح سرپرستی و تخصص نشان داد. همچنین تفاوت معنی داری میان رضایت شغلی کارکنان کتابخانه ها در دو دانشگاه مورد بررسی نشان داده نشد. نتیجه کلی نشان داد که رضایت شغلی کارکنان کتابخانه ها پایین می باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1424

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 741 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 5 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 2
نویسندگان: 

ضیاحسینی سیدمحمد

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1381
  • دوره: 

    19
  • شماره: 

    1 (پیاپی 37)
  • صفحات: 

    23-35
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    932
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

این تحقیق پدیده جابجایی رمزگانی فارسی – انگلیسی را در گفتگوی ایرانیان بزرگسال ساکن آمریکا بررسی می کند. هدف اصلی تحقیق پیدا کردن رابطه بین دو الگوی جابجایی رمزگانی درون جمله ای و میان جمله ای با مدت زمان اقامت گویندگان در محل اقامت است. بررسی آمار عبارت های بیان شده توسط 18 ایرانی ساکن آمریکا (بین 22-5 سال) نشان می دهد که بین طول اقامت و الگوهای جابجایی رمزگانی رابطه وجود دارد.آنهایی که طول اقامتشان کمتر است، جابجایی درون جمله ای بیشتری را نسبت به دسته دیگر به کار می برند. بررسی دقیق آمار نشان می دهد که جابجایی برای دو زبانه ها به کارکرد گفتمانی جابجایی سبک تک زبان ها شباهت دارد، که در این تحقیق نشانه مبتدا سازی است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 932

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1381
  • دوره: 

    19
  • شماره: 

    1 (پیاپی 37)
  • صفحات: 

    31-45
تعامل: 
  • استنادات: 

    3
  • بازدید: 

    2701
  • دانلود: 

    1129
چکیده: 

مقاله حاضر می کوشد ضمن بررسی «نظریه آنومی دورکیم»، به مفهوم «آنومی سیاسی» که تاکنون کمتر مورد توجه جامعه شناسان به خصوص جامعه شناسان سیاسی قرار گرفته، بپردازد. از نظر دورکیم آنومی سیاسی، آنومی جامعه سیاسی یا به تعبیر امروزی آنومی دولت – ملت است. آنومی سیاسی هنگامی رخ می دهد که رابطه دولت – شهروند در جامعه سیاسی بر هم خورده باشد. به بیان دیگر، آنومی سیاسی عبارت از وضعی است که قواعد با هنجارهای جامعه سیاسی به ویژه قوانین اساسی که جقوق و وظایف متقابل دولت و شهروندان را مشخص می سازند. دیگر برای کنشگران (دولت و شهروندان) الزام آور نیستند و پیروی از آنها مطلوبیتی ندارد. نتیجه چنین وضعی آنومی سیاسی است. با توجه به شرایط کشورهای جهان سوم و شرایط اجتماعی و سیاسی ایران ضرورت توجه هر چه بیشتر به نظریه ها و مفاهیمی که به توضیح و تبیین وضع موجود کمک می کنند، اهمیتی بس عظیم برای جامعه شناسی ایران دارد

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2701

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1129 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 3 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1381
  • دوره: 

    19
  • شماره: 

    1 (پیاپی 37)
  • صفحات: 

    36-46
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    889
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

در این مقاله، روش تفسیر شبیه سازی سیستم های گسسته با استفاده از شبکه عصبی با یادگیری نظارت شده به عنوان تکنیک یادگیری ماشین مورد مطالعه قرار گرفته است.برای تحقق این مهم، مجموعه ای از داده های واقعی متشکل از زیر مجموعه نمونه گیری از سیتم های اطلاع رسانی کتابخانه منطقه ای علوم و تکنولوژی شیراز جمع آوری گردید. سیستم اطلاع رسانی کتابخانه منطقه ای با استفاده از اطلاعات گردآوری شده توسط برنامه ای که در محیط GPSS/H نوشته شد، شبیه سازی گردید و نتایج آن به عنوان ورودی برای تعلیم شبکه عصبی پس – انتشار خطا استفاده شد. این بررسی نشان می دهد که الگوی شبکه عصبی که به عنوان الگوریتم یادگیری ماشین به کار گرفته شده است دارای دقتی است که با شبیه سازی انحام شده توسط GPSS/H قابل مقایسه می باشد و با تعلیم گرفتن شبکه، سیستم می تواند در زمان واقعی عملیات خود را به انجام برساند. کارآیی سیستم شبکه عصبی در مورد تخمین زمان سرویس دهی به هر کاربر در سیستم اطلاع رسانی با کارآیی سیستم شبیه ساز مقایسه گردید و نشان داده شد که نتایج مطلوب است. شبکه عصبی پس – انتشار خطا در زمینه بررسی نتیجه شبیه سازی دارای قابلیت های خوبی است که می توان از آن بهینه سازی و پیش بینی سیستم های – سیستم اطلاع رسانی کتابخانه استفاده نمود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 889

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1381
  • دوره: 

    19
  • شماره: 

    1 (پیاپی 37)
  • صفحات: 

    46-59
تعامل: 
  • استنادات: 

    9
  • بازدید: 

    1969
  • دانلود: 

    848
چکیده: 

فقدان اطلاعات مبنی و مبتنی بر گزارش شخصی، پیرامون احساسات و عواطف دانش آموزان سنین پایین تر، به ویژه از لحاظ روابط اجتماعی، ضرورت پرداختن به مسأله سنجش و اندازه گیری، جنبه های مختلف این روابط را آشکار می سازد. پژوهش حاضر، به منظور بررسی کارآمدی مقیاس احساس تنهایی آشِر و همکاران (1984)، در دانش آموزان ایرانی انجام شد. ترجمه فارسی مقیاس یادشده به 369 نفر (186 دختر و 183 پسر) از دانش آموزان پایه های اول تا سوم راهنمایی ارایه شد. نتایج نشان داد که این مقیاس از پایایی و روایی قابل قبولی برای سنجش احساس تنهایی برخوردار است. رابطه بین عزت نفس و احساس تنهایی، نیز منفی و معنی دار است. بین پیشرفت تحصیلی و احساس تنهایی رابطه همبستگی معنی داری وجود ندارد. یافته های این پژوهش، در پرتو روند یافته های دیگران و با توجه به جوانب مختلف موضوع، به بحث گذاشته شده و پیشنهادهایی برای انجام پژوهش های بیشتر ارایه گردیده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1969

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 848 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 9 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

منصوری مسعود

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1381
  • دوره: 

    19
  • شماره: 

    1 (پیاپی 37)
  • صفحات: 

    60-72
تعامل: 
  • استنادات: 

    3
  • بازدید: 

    1225
  • دانلود: 

    557
چکیده: 

ما امروز با سه گروه عشایری در ارتباط هستیم: الف: گروه عشایری که به طور دایم اسکان یافته اند. ب: گروه عشایری که در انتظار فرصت اسکان هستند. ج: گروه عشایری که در حال حاضر به کوچ ادامه می دهند. شکل گیری الگوهای معیشتی فوق در هر منطقه جغرافیایی تحت تاثیر عواملی چون: اقلیم، توپوگرافی، پوشش گیاهی، ضرورت های اقتصادی – اجتماعی – اداری و امنیتی می باشند.در این پژوهش ابتدا سعی شده است که مشخصه های جمعیتی، تولیدی، ساختار درآمد و هزینه یه تفکیک زیر بخش های تولیدی گروه های سه گانه فوق در قالب یک مطالعه میدانی در ایل جلالی (ایل غالب شمال غرب استان مرزی آذربایجان غربی) مورد بررسی مقایسه ای قرار گیرد. این بررسی حکایت از بنیان ضعیف اقتصادی گروه کوچرو در مقایسه با سایر گروه ها در سطح ، معنی دار آماری دارد. نکته محوری مقاله در این است که شیوه تولید عشایری، هماهنگی خود را با مقتضیات زمان از دست داده است و این شیوه تولید باید متحول شود. قبل از هر گونه تغییر و تحول جای آن دارد که شیوه تولید و متغیرهای اساسی و تعریف کننده آن را شناخت و با توجه به ابعاد اثباتی و هنجاری، مبانی عینی و ذهنی لازم جهت تحول در زندگی عشایری را فراهم کرد. از این رو علاوه بر شناخت ویژگی های ساختاری، معرفت همه سو نگر از روحیات، انگیزه ها و تمایلات عشایر در خصوص مسایل مبتلا به ویژه مقوله تغییر و تحول در شیوه تولید، رجحان سرمایه گذاری و جایگزینی دامداری های بسته و متمرکز، شایان هر گونه دقت و تامل می باشد. مطالعه حاضر به این نتیجه دست می یابد که عشایر مورد مطالعه با تأکید بر عدم گسیختگی وابستگی ایلی، گرایش در مجموع مثبت، برای دگرگونی در شیوه تولید عشایری را دارا می باشند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1225

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 557 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 3 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 5
نویسندگان: 

البرزی شهلا | سیف دیبا

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1381
  • دوره: 

    19
  • شماره: 

    1 (پیاپی 37)
  • صفحات: 

    73-82
تعامل: 
  • استنادات: 

    14
  • بازدید: 

    1907
  • دانلود: 

    755
چکیده: 

گروه نمونه پژوهش حاضر شامل 140 دانشجو (63 دختر و 77 پسر) بود و از پرسشنامه ام. اس. ال. کیو، بر اساس 5 مؤلفه خود کفایی، ارزش درونی، اضطراب امتحان، استفاده از راهبردهای شناختی و خود تنظیمی، به عنوان ابزار سنجش استفاده به عمل آمد و روایی و پایایی پرسشنامه احراز گردید. نتایج حاصل بیانگر آن بود که از میان 7 متغیر مستقل پژوهش، 3 متغیر مربوط به رشته تحصیلی، خود کفایی و اضطراب امتحان به طور معنی دار نمره آمار را پیش بینی می نمود.در حالی که رشته تحصیلی و خود کفایتی به طور مثبت نمره آمار را پیش بینی می کرد؛ تاثیر اضطراب امتحان بر نمره این درس منفی بود. به طور کلی نتایج پژوهش نشان داد که پیشرفت تحصیلی دانشجویان در درس آمار بیش از آنکه به وسیله جنسیت و متغیرهای شناختی (راهبردهای شناختی و خود تنظیمی) پیش بینی شود؛ به وسیله عوامل انگیزشی؛ به ویژه خود کفایی و اضطراب پیش بینی می گردد. نتایج حاصل از این پژوهش، با توجه به مطالعات پیشین مورد بررسی قرار گرفت و برخی از کاربردهای آن مورد بحث قرار گرفت.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1907

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 755 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 14 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
نویسندگان: 

صادقی وحید

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1381
  • دوره: 

    19
  • شماره: 

    1 (پیاپی 37)
  • صفحات: 

    79-102
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    569
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

در یک مطالعه آزمایشگاهی ویژگی های آوایی تکیه واژگانی در زبان انگلیسی تولید شده توسط گویشوران بومی زبان فارسی مورد بررسی قرار گرفت. شرکت کنندگان همگی دانشجویان سال آخر رشته زبان انگلیسی بودند. در این مطالعه، مقادیر متغیرهای فرکانس پایه، فرکانس سازه ها (همبسته کیفیت واکه) شدت انرژی و دیرش هجاهای تکیه بر و بدون تکیه به عنوان معتبرترین همبسته های آوایی تکیه واژگانی در زبان انگلیسی در پنج جفت واژه تکیه ای این زبان که عضوهای آنها تنها از نظر محل قرار گرفتن تکیه با یکدیگر تفاوت داشتند (مثل contract (noun) / contract (verb))) اندازه گیری و مورد مقایسه قرار گرفت. نتایج نشان داد شرکت کنندگان، نشانه های نوایی تکیه واژگانی (یعنی فرکانس پایه، شدت انرژی و دیرش هجا) را به گونه ای مشابه با گویشوران بومی زبان انگلیسی تولید کردند، ولی الگوی فرکانس سازه ها در تولید فارسی زبانان به طور قابل ملاحظه ای با گویشوران بومی انگلیسی متفاوت بود. کیفیت واکه های تولید شده توسط فارسی زبانان در اغلب موارد، چه در موضع تکیه بر و چه در موضع بدون تکیه، از تولیدهای هدف (بومی) فاصله داشت. مقایسه فضای واکه ای دو زبان نشان داد که در تمامی مواردی که بین کیفیت واکه های تولیدی فارسی زبانان از نظر الگوی فرکانس سازه ها با تولیدهای بومی تفاوت قابل توجه ای وجود داشت، واکه های مورد نظر یا در نظام واکه ای زبان فارسی وجود نداشتند و یا کیفیت آنها با معادل های فارسی اشان متفاوت بود. این واقعیت نشان می دهد تجربه زبانی فارسی زبانان با نظام واکه ای اشان بر توانایی آنها در تولید واکه های زبان های دیگر تاثیر می گذارد. اصل مقاله به صورت متن کامل انگلیسی، در بخش انگلیسی قابل رویت است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 569

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1381
  • دوره: 

    19
  • شماره: 

    1 (پیاپی 37)
  • صفحات: 

    83-103
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    3395
  • دانلود: 

    1481
چکیده: 

یکی از بناهای مهم مذهبی دوران اسلامی در ایران. بنای مجموعة بقعة شیخ صفی الدین اردبیلی در شهر اردبیل است. که دارای کتیبه هایی زیبا و نفیس می باشد. لزوم شناسایی و بررسی کتیبه های این دوره به خصوص در مجموعة فوق که در تاریخ دوره صفویه بسیار مهم و شاخص بوده، ما را در شناخت کامل و عمیق هنر مذهبی این دوره یاری خواهد کرد.یکی از مهم ترین و محوری ترین تحولات هنر کتیبه نگاری دوره صفوی در این مجموعه تاریخی اسلامی همانند سایر ابنیه این دوره در شهرهای دیگر غلبه متون مذهبی و دیگر متونی است که بر مرکزیت مذهب تشیع استوار گردیده است. کتیبه های مزبور که در قسمت های مختلف بنا مانند گنبدها، سر درها، بالای پنجره ها، ایوانها، حاشیه طاق نماها و ... واقع شده اند. غالبا بر روی کاشی به خط ثلث سفید و زمینه لاجوردی و یا به صورت گچبری نگارش یافته اند و در جایی هم که خط ثلث با خط استوار کوفی همراه شده رنگ قهوه ای روشن برای خطوط کوفی در نظر گرفته شده است. این خصوصیات در واقع  یکی از تحولات مهم کاشی کاری این دوره به حساب می آید. جنس کتیبه ها، کاشی و یا گچی است و کاشی ها اغلب به صورت معرق و گاهی هفت رنگ ساخته شده اند. مضمون کتیبه ها در بر گیرنده آیات قرآنی، احادیث نبوی و همچنین متون مربوط به ساخت، یا تعمیر بنا در ادوار مختلف است. در مجموع می توان گفت که هنر کتیبه نگاری دوره صفویه مانند سایر شاخه های هنر های تزیینی این دوره، تغییرات و تحولات عمده ای را به خود دیده است. این تغییرات، هم در مضمون و هم در سبک نگارش خطوط شکل یافته است. به دلیل اهمیت و ارزش این کتیبه ها، پژوهش در مورد بخشی از کتیبه های بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی و بیان مفاهیم و ارتباط این گونه کتیبه ها با دیگر بقاع متبرکه در این مقاله صورت گرفته است. قسمت اساسی کار به صورت عکسبرداری و کپی برداری از کتیبه ها در محل و در نتیجه باز خوانی آنها و مراجعه به کتاب مقدس اسلام، قرآن کریم و کتب ادعیه و احادیث انجام گرفته است. بدین ترتیب آنچه پیش رو دارید حاصل مطالعات و تحقیق در مورد بخشی از کتیبه های بقعة شیخ صفی الدین اردبیلی می باشد، که امید است با بیان و شناساندن آنها بتوان کمک ناچیزی در راه بیان ارزش این کتیبه ها نمود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 3395

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1481 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

حیاتی زهیر | ستوده هاجر

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1381
  • دوره: 

    19
  • شماره: 

    1 (پیاپی 37)
  • صفحات: 

    104-119
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    1099
  • دانلود: 

    545
چکیده: 

قابلیت های منحصر به فرد دیسک های نوری و شبکه اینترنت در فراهم آوری اطلاعات و ارتباطات فرا زمانی و فرا مکانی رویکردی گسترده به این دو رسانه را در پی داشته است. بررسی عوامل انگیزشی و بازدارنده در استفاده از این رسانه ها یکی از محورهای تحقیقات است که حرکت در راستای انطباق هر چه بیشتر نظام های اطلاع رسانی با نیازهای کاربران و بهره وری خدمات را تضمین می کند. این مقاله می کوشد تا به روش پیمایشی و با استفاده از آزمون های توصیفی و استنباطی، عوامل پیش گفته را در نزد اعضای هیأت علمی دانشگاه های شیراز و علوم پزشکی شیراز بررسی کند. یافته ها نشانگر آن است که در استفاده از این دو رسانه، عواملی چون جنسیت، درجه علمی و مرتبه دانشگاهی، میزان آشنایی با رایانه و نیز آموزش استفاده از این منابع دخالت دارند. موانع موجود بر سر راه استفاده از این منابع به دو دسته عوامل فردی و عوامل ناشی از نظام اطلاعاتی، مربوط می شود. مشکلات فردی شامل مسأله عدم آشنایی غیر کاربران و نیاز به آموزش بیشتر در بین کاربران و نیز مسأله کمبود وقت در هر دو گروه می باشد. مسایل مربوط به نظام عبارتند از: عدم دسترسی آسان، هزینه و محدودیت های فنی و امکاناتی.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1099

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 545 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
نویسندگان: 

صادقی محمدهادی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1381
  • دوره: 

    19
  • شماره: 

    1 (پیاپی 37)
  • صفحات: 

    120-136
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1777
  • دانلود: 

    901
چکیده: 

این مقاله ضمن توجه به تلاش هایی که در سطح بین المللی و داخلی در مقابله با جرم شکنجه صورت گرفته است. موضع حقوق ایران را نسبت به این جرم مورد تجزیه و تحلیل قرار داده است. اجزا و عناصر لازم در تکوین جرم شکنجه که در مواردی موضوع اختلاف حقوقدانان است و نیز واکنش های پیش بینی شده ما بازای این جرم و آثار ناشی از آن از مسایل مورد ارزیابی در این نوشتار است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1777

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 901 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1381
  • دوره: 

    19
  • شماره: 

    1 (پیاپی 37)
  • صفحات: 

    137-151
تعامل: 
  • استنادات: 

    3
  • بازدید: 

    1547
  • دانلود: 

    782
چکیده: 

هدف این مقاله بررسی عواملی است که بر روی بهره وری کارکنان اداری سازمان های دولتی تاثیر داشته اند. این تحقیق به روش تجربی و با استفاده از ابزار پرسشنامه با حجم نمونه 381 نفر در ادارات انتخاب شده دولتی شهر شیراز انجام شده است. از جمله نتایج مهم تحقیق این است که بعضی از عوامل مانند شرایط محیطی و فیزیکی حاکم بر محل کار، پاداش های اجتماعی و تاریخ استخدام بر روی بهره وری تمام کارکنان، از هر موقعیت و رده سازمانی تأثیر داشته اند. بعضی از عوامل دیگر تاثیر قابل توجهی بر روی بهره وری نداشتند. از جمله این عوامل حقوق، پاداش خاص بهره وری و وضعیت استخدام بود. بعضی از عوامل دیگر تاثیر متفاوتی بر روی بهره وری کارکنان و مدیران داشتند. رفتارهای بدیل بهره وری، جنس و سطح تحصیلات بر روی بهره وری کارکنان صف موثر بودند. در حالی که تاثیری بر روی بهره وری مدیران ستادی نداشتند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1547

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 782 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 3 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 4
نویسندگان: 

پرتو بابک | گزنی علی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1381
  • دوره: 

    19
  • شماره: 

    1 (پیاپی 37)
  • صفحات: 

    152-162
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1080
  • دانلود: 

    588
چکیده: 

گسترش روز افزون و همگانی شدن کاربرد سیستم های رایانه ای از یک طرف و بالا رفتن قدرت سیستم های سخت افزاری و نرم افزاری از طرف دیگر، بستری را فراهم نموده است تا نمایش اطلاعات به عنوان یک عنصر مهم در طراحی سیستم های نرم افزاری، چگونگی استفاده از عناصری همانند رنگ، شکل، اندازه، موقعیت مکانی و... که مطابق با فرآیند ادارکی انسان ها در انتقال اطلاعات باشد مورد توجه قرار گیرد. نمایش گرافیکی اطلاعات عبارت است از محاسبه و انتقال علایم به اشکال هندسی به صورتی قابل درک و مشاهده توسط انسان، به منظور فهم و کشف روابط پنهان موجود بین عناصر مختلف داده ها. مقاله حاضر به بررسی جنبه های مختلف در نظریه نمایش اطلاعات و فنون مورد استفاده در این زمینه از جمله پیمایش و تنظیم اندازه، روش چند پنجره ای، راهبرد بازبینی نقشه ای، مرور گرهای های پربولیک، درخت های مخروطی، تنظیم هوشمند، عدسی جادویی و روش خنوپس می پردازد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1080

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 588 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button