مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

4,769
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

3,328
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی تاثیر خودآگاهی بر اختلالات روابط بین فردی دانشجویان

صفحات

 صفحه شروع 137 | صفحه پایان 150

چکیده

 یافته های پژوهشی, وجود روابطی بین اجزای خودآگاهی, با اختلالات شخصیتی را نشان می دهند. افزون بر این کاستی های مزمن در روابط بین فردی را, پیش زمینه اختلالات شخصیتی خوانده اند. هدف از پژوهش حاضر, بررسی تاثیر خودآگاهی بر جنبه های متفاوتی از اختلالات بین فردی دانشجویان بود. به این منظور, 334 دانشجو (197 زن و 137 مرد) از دانشکده های علوم تربیتی و روان شناسی, علوم انسانی, مهندسی, کشاورزی و علوم دانشگاه شیراز, به عنوان گروه نمونه برگزیده شدند. خودآگاهی به وسیله «مقیاس خودآگاهی» (SCS) مورد سنجش قرار گرفت. این مقیاس خود سنجی, شامل 24 گویه و سه مولفه عبارت از خودآگاهی خصوصی, خودآگاهی عمومی و اضطراب اجتماعی است. اختلالات روابط بین فردی, از طریق «پرسش نامه مشکلات بین فردی» (IIP) اندازه گیری شد. این پرسش نامه, متشکل از 45 گویه و 5 مولفه, عبارت از حساسیت بین فردی, دو سوگرایی بین فردی, پرخاشگری, نیاز به تایید اجتماعی و نبود جامعه پذیری است. در پژوهش حاضر, اعتبار و پایایی دو مقیاس یاد شده برای نخستین بار در فرهنگ ایرانی احراز شد. یافته ها در کلاس های آزمودنی های تحقیق و به شیوه گروهی انجام شد. تجزیه و تحلیل آماری داده ها از طریق تحلیل رگرسیون چند متغیره صورت گرفت. نتایج حاصل از این پژوهش, نشان داد که خودآگاهی شخصی هیچ یک از مولفه های اختلالات روابط بین فردی را پیش بینی نمی کند. خودآگاهی عمومی رابطه ای مثبت با حساسیت بین فردی و نیاز به تایید اجتماعی داشت و افزایش اضطراب اجتماعی با فزونی تمامی مولفه های اختلالات روابط بین فردی همراه بود. این نتایج با توجه به یافته های مطالعات پیشین مورد بحث قرار گرفت و از کاربردهای مشاوره ای آن سخن به میان آمد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    لطیفیان، مرتضی، و سیف، دیبا. (1386). بررسی تاثیر خودآگاهی بر اختلالات روابط بین فردی دانشجویان. علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز، 26(3 (پیاپی 52) (ویژه نامه علوم تربیتی))، 137-150. SID. https://sid.ir/paper/13325/fa

    Vancouver: کپی

    لطیفیان مرتضی، سیف دیبا. بررسی تاثیر خودآگاهی بر اختلالات روابط بین فردی دانشجویان. علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز[Internet]. 1386؛26(3 (پیاپی 52) (ویژه نامه علوم تربیتی)):137-150. Available from: https://sid.ir/paper/13325/fa

    IEEE: کپی

    مرتضی لطیفیان، و دیبا سیف، “بررسی تاثیر خودآگاهی بر اختلالات روابط بین فردی دانشجویان،” علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز، vol. 26، no. 3 (پیاپی 52) (ویژه نامه علوم تربیتی)، pp. 137–150، 1386، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/13325/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button