مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,292
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

601
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

عنوان فارسی: بقای نفس انسان در دیدگاه ابن سینا و فخر رازی (عنوان عربی: بقاء نفس الإنسان من منظار ابن سینا و الفخر الرازی)

صفحات

 صفحه شروع 7 | صفحه پایان 24

کلیدواژه

فخر رازی (کلیدواژه عربی: بقاء النفسQ2
الفخر الرازی)Q3

چکیده

 چکیده فارسی: بقای نفس از موضوعات بحث برانگیز و چالشی در حوزه فلسفه است که در این نوشتار با پرداختن به مفاهیم اساسی آن, این موضوع از دیدگاه ابن سینا و فخر رازی بررسی می شود. ابن سینا از طریق عدم تعلق ذاتی میان نفس و بدن, بقای نفس پس از مرگ را اثبات می کند؛ بدین معنا که فساد بدن, هیچ گونه تاثیری در فساد نفس ندارد. فخر رازی نیز بدن را محل تصرف نفس می داند و برای رهایی از شبهه فساد نفس با فساد بدن, معتقد است نباید نفس را حال در بدن و ساری در آن بدانیم؛ بلکه بین نفس و بدن, مناسبتی از جهت قرب و بعد نیست. بر این اساس, این دو فیلسوف, بر اینکه نفس ناطقه به عنوان یک موجود مجرد, پس از مرگ باقی است و انعدام بدن, هیچ تاثیری در انعدام آن ندارد, اتفاق دارند. چکیده عربی:بقاء النفس من المواضیع المثیرة للجدل فی الفلسفة. هذا البحث یشرح المفاهیم الأساسیة لهذا الموضوع و یبحثه من وجهة نظر ابن سینا و الفخر الرازی. یثبت ابن سینا بقاء النفس بعد الموت عن طریق عدم التعلّق الذاتی بین النفس والبدن؛ بمعنی أن فساد البدن لیس له أی تأثیر فی فساد النفس. والفخر الرازی یری أیضاً أن البدن محل تصرف النفس, ولأجل التخلّص من شبهة فساد النفس بفساد البدن یعتقد انه لا ینبغی اعتبار النفس حالّة فی البدن و ساریة فیه, و انّما هناک بین النفس والبدن علاقة لیست من باب القرب والبعد. و علی هذا الأساس یتوافق رأی هذین الفیلسوفین علی أن النفس الناطقة باعتبارها موجود مجرّد باقیة بعد الموت, وانعدام البدن لا تأثیر له فی انعدامها و لا یؤدی إلی فنائها.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    خادم جهرمی، حامده، و سعیدی مهر، محمد. (1394). عنوان فارسی: بقای نفس انسان در دیدگاه ابن سینا و فخر رازی (عنوان عربی: بقاء نفس الإنسان من منظار ابن سینا و الفخر الرازی). اندیشه نوین دینی، 11(43)، 7-24. SID. https://sid.ir/paper/133296/fa

    Vancouver: کپی

    خادم جهرمی حامده، سعیدی مهر محمد. عنوان فارسی: بقای نفس انسان در دیدگاه ابن سینا و فخر رازی (عنوان عربی: بقاء نفس الإنسان من منظار ابن سینا و الفخر الرازی). اندیشه نوین دینی[Internet]. 1394؛11(43):7-24. Available from: https://sid.ir/paper/133296/fa

    IEEE: کپی

    حامده خادم جهرمی، و محمد سعیدی مهر، “عنوان فارسی: بقای نفس انسان در دیدگاه ابن سینا و فخر رازی (عنوان عربی: بقاء نفس الإنسان من منظار ابن سینا و الفخر الرازی)،” اندیشه نوین دینی، vol. 11، no. 43، pp. 7–24، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/133296/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button