مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

766
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

636
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

عنوان فارسی: تبیین مساله عقلانیت ابزاری، ارتباطی و دینی از نگاه امام خمینی (ره) و یورگن هابرماس (عنوان عربی: تفسیر مسألة العقلانیة الأداتیة، والارتباطیة، والدینیة من وجهة نظر الإمام الخمینی (ره)، ویورغان هابرماس)

صفحات

 صفحه شروع 71 | صفحه پایان 87

چکیده

 چکیده فارسی:عقلانیت از دیدگاه اندیشمندان علوم اجتماعی, مهم ترین نشانه و برجسته ترین شاخص مدرنیته شناخته شده است. برخی آن را جایگزین دین معرفی کرده اند. در این تحقیق به دیدگاه امام خمینی و هابرماس درباره دین و عقلانیت اشاره می شود.هر یک از دو متفکر و فیلسوف مهم و جریان ساز معاصر؛ امام خمینی از اسلام معاصر و یورگن هابرماس از غرب, آرای خاصی درباره مفاهیم دین و عقلانیت دارند.هر دو منتقد عقلانیت ابزاری هستند. امام خمینی, عقلانیت ممیزه و عقلانیت دینی و هابرماس, عقلانیت ارتباطی و عقلانیت انتقادی را جایگزین آن کرده اند. هریک از این دو متفکر براساس مبانی اندیشه ای خود, نگاه خاصی به مقوله دین و عقلانیت دارند. چکیده عربی:تعتبر العقلانیة من وجهة نظر مفکری العلوم الاجتماعیة من أهم ممیزات الحداثة وأبرز معالمها. والبعض منهم یعتبرها بدیلة عن الدین. نسلط الضوء فی هذا البحث علی نظرة الإمام الخمینی, وهابرماس إلی الدین والعقلانیة.کل واحد من هذین الشخصین مفکر وفیلسوف مهم وصاحب تیار فکری؛ فالإمام الخمینی یمثل الإسلام المعاصر, ویورغان هابرماس یمثل الغرب المعاصر, ولکل واحد منهما رؤاه الخاصة حول مفاهیم الدین والعقلانیة. کلاهما منتقد للعقلانیة الأداتیة, وقد استبدلها الإمام الخمینی بالعقلانیة الممیزة والعقلانیة الدینیة, بینما استبدلها هابرماس بالعقلانیة الإرتباطیة والعقلانیة الانتقادیة. ولکل واحد من هذین المفکرین نظرته الخاصة إلی قضیة الدین والعقلانیة استنادا إلی منطلقاته الخاصة.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    عیوضی، محمدرحیم، و کشیشیان سیرکی، گارینه. (1390). عنوان فارسی: تبیین مساله عقلانیت ابزاری, ارتباطی و دینی از نگاه امام خمینی (ره) و یورگن هابرماس (عنوان عربی: تفسیر مسألة العقلانیة الأداتیة, والارتباطیة, والدینیة من وجهة نظر الإمام الخمینی (ره), ویورغان هابرماس). اندیشه نوین دینی، 7(25)، 71-87. SID. https://sid.ir/paper/133367/fa

    Vancouver: کپی

    عیوضی محمدرحیم، کشیشیان سیرکی گارینه. عنوان فارسی: تبیین مساله عقلانیت ابزاری, ارتباطی و دینی از نگاه امام خمینی (ره) و یورگن هابرماس (عنوان عربی: تفسیر مسألة العقلانیة الأداتیة, والارتباطیة, والدینیة من وجهة نظر الإمام الخمینی (ره), ویورغان هابرماس). اندیشه نوین دینی[Internet]. 1390؛7(25):71-87. Available from: https://sid.ir/paper/133367/fa

    IEEE: کپی

    محمدرحیم عیوضی، و گارینه کشیشیان سیرکی، “عنوان فارسی: تبیین مساله عقلانیت ابزاری, ارتباطی و دینی از نگاه امام خمینی (ره) و یورگن هابرماس (عنوان عربی: تفسیر مسألة العقلانیة الأداتیة, والارتباطیة, والدینیة من وجهة نظر الإمام الخمینی (ره), ویورغان هابرماس)،” اندیشه نوین دینی، vol. 7، no. 25، pp. 71–87، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/133367/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button