مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

870
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

537
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

عنوان فارسی: بررسی نظریه «عوض» و مقایسه آن با نظریه «ثواب» از دیدگاه سیدمرتضی (عنوان عربی: أضواء علی نظریة «العوض» ومقارنتها بنظریة «الثواب» من وجهة نظر السیدالمرتضی)

صفحات

 صفحه شروع 177 | صفحه پایان 204

کلیدواژه

اعتبار (مصلحتQ3
لطف)Q3
الم ابتدایی (کلیدواژه عربی: العوضQ3
الإعتبار (المصلحةQ3
اللطف)Q3
الألم الإبتدائی)Q3

چکیده

 چکیده فارسی:سیدمرتضی, مانند اکثر متکلمان عدلیه, بر آن است که برای «حسن بودن آلام ابتدایی» افزون بر اعتبار (لطف, مصلحت), مساله «عوض» ضروری است. در مقابل محقق حلی معتقد است که مصلحت موجود در «الم ابتدایی» برای «حسن بودن» آن کافی است.در این پژوهش ثابت می شود که نه سخن سیدمرتضی به طور مطلق صحیح است, و نه نظریه محقق حلی, بلکه سخن درست, نظریه ای است که بر اساس آن, حسن بودن برخی آلام ابتدایی (آلام ابتدایی غیرمکلفان در شرایطی خاص) را «عوض» و برخی دیگر (آلام ابتدایی مکلفان) را «ثواب» تبیین می کند؛ و در صورت ثواب, عوض, دیگر موضوعیت نداشته, بلکه در ثواب منحل خواهد شد. در نهایت می توان گفت: نظریه ثواب و عوض مکمل یکدیگرند تا «حسن بودن» تمام «آلام ابتدایی» را تبیین کنند. چکیده عربی:یری السیدالمرتضی مثلما هو الحال بالنسبة إلی أکثر متکلمی العدلیة, ضرورة العوض إضافة إلی اعتبار (اللطف والمصلحة) لقاء حسن الآلام الابتدائیة. وفی مقابل هذا الرأی یقف رأی المحقق الحلی الذی یری ان المصلحة الموجودة فی الألم الابتدائی تکفی لحسنه.یثبت هذا البحث ان کلام السیدالمرتضی لیس صحیحا علی اطلاقه, ولا رأی المحقق الحلی صواب کله. وإنما القول الصائب هو الرأی الذی یتبین علی أساسه ان حسن بعض الآلام الابتدائیة (الآلام الابتدائیة لغیر المکلفین فی شروط معینة) «عوض», والبعض الآخر منها (وهی الآلام الابتدائیة للمکلفین) «ثواب». وفی حالة الثواب لایبقی موضع للعوض, حیث یتلاشی الثواب فی العوض, ثم یمکن القول أخیرا ان نظریتی الثواب والعوض مکملتان لبعضهما حیث یمکنهما أن یبینا سویة «حسن» جمیع الآلام الابتدائیة.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    سروریان، حمیدرضا. (1390). عنوان فارسی: بررسی نظریه «عوض» و مقایسه آن با نظریه «ثواب» از دیدگاه سیدمرتضی (عنوان عربی: أضواء علی نظریة «العوض» ومقارنتها بنظریة «الثواب» من وجهة نظر السیدالمرتضی). اندیشه نوین دینی، 7(25)، 177-204. SID. https://sid.ir/paper/133368/fa

    Vancouver: کپی

    سروریان حمیدرضا. عنوان فارسی: بررسی نظریه «عوض» و مقایسه آن با نظریه «ثواب» از دیدگاه سیدمرتضی (عنوان عربی: أضواء علی نظریة «العوض» ومقارنتها بنظریة «الثواب» من وجهة نظر السیدالمرتضی). اندیشه نوین دینی[Internet]. 1390؛7(25):177-204. Available from: https://sid.ir/paper/133368/fa

    IEEE: کپی

    حمیدرضا سروریان، “عنوان فارسی: بررسی نظریه «عوض» و مقایسه آن با نظریه «ثواب» از دیدگاه سیدمرتضی (عنوان عربی: أضواء علی نظریة «العوض» ومقارنتها بنظریة «الثواب» من وجهة نظر السیدالمرتضی)،” اندیشه نوین دینی، vol. 7، no. 25، pp. 177–204، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/133368/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button