مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

992
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

611
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

عنوان فارسی: امیل دورکیم و قرائتی عرفی از دین (عنوان عربی: امیل دورکهایم و قراءته العلمانیة للدین)

صفحات

 صفحه شروع 133 | صفحه پایان 148

کلیدواژه

توتمیسم (کلیدواژه عربی: امیل دورکهایمQ3
الطوطمیة)Q3

چکیده

 چکیده فارسی:نگرش امیل دورکیم به مقوله دین, کاملا عرفی است و این مطلب از دو مدخل قابل تبیین و بررسی است. یکی با طرح نظریه ایشان درباب منشا و خاستگاه دین و دیگری تمایزی که ایشان میان امور مقدس و غیر مقدس قائل شده است. وی با طرح نظریه «منشا اجتماعی دین», دین را جریان تکامل یافته سنت توتمیستی و فراورده بشری دانسته و هرگونه منشا ماوراالطبیعی و الهی را تلویحا از دین نفی نموده است. همچنین با مرزگذاری میان امور مقدس و غیر مقدس و محصور کردن دین در حوزه مقدسات, عرصه را بر دین تنگ نموده و آن را به بخش های حاشیه ای و نه چندان جدی زندگی رانده است. این مقاله با وارد شدن از این دو مدخل به اندیشه دورکیم به بررسی و نقد اندیشه ایشان در این باب می پردازد. روش این مقاله در مراجعه به آرا, استنادی و در تبیین محتوا, تحلیلی - انتقادی است.   چکیده عربی:إن نظرة امیل دورکهایم إلی الدین نظرة علمانیة تماما. و هذا الموضوع یمکن الدخول إلیه و بحثه و تبیینه عن طریقین, أحدهما من خلال التعرف علی نظریته حول منشأ الدین و منطلقه, و الآخر هو الفوارق التی یراها بین الامور المقدسة و غیر المقدسة. و من خلال طرحه لفکرة «المنشأ الاجتماعی للدین» اعتبر الدین حالة متطورة لفکرة الطوطمیة, و هو عبارة عن نتاج بشری, و هو ینفی تلویحا أی مصدر الهی أو میتافیزیقی للدین, کما انه من خلال وضع حدود بین الامور المقدسة و غیر المقدسة و حصرالدین فی اطار المقدسات, ضیق دائرةالدین و ساقه إلی جوانب هامشیة و غیر أساسیة فی الحیاة.تحاول هذه المقالة من خلال الدخول إلی فکر دورکهایم عن هذین الطریقین, بحث و نقد آرائه فی هذا الباب. و المنهج الذی اتبعته هذه المقالة فی الرجوع إلی الآراء و الأفکار منهج توثیقی, و اما فی ما یخص تبیین المحتوی فقد انتهجت الاسلوب التحلیلی و النقدی.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    دهقان سیمکانی، رحیم. (1392). عنوان فارسی: امیل دورکیم و قرائتی عرفی از دین (عنوان عربی: امیل دورکهایم و قراءته العلمانیة للدین). اندیشه نوین دینی، 9(34)، 133-148. SID. https://sid.ir/paper/133404/fa

    Vancouver: کپی

    دهقان سیمکانی رحیم. عنوان فارسی: امیل دورکیم و قرائتی عرفی از دین (عنوان عربی: امیل دورکهایم و قراءته العلمانیة للدین). اندیشه نوین دینی[Internet]. 1392؛9(34):133-148. Available from: https://sid.ir/paper/133404/fa

    IEEE: کپی

    رحیم دهقان سیمکانی، “عنوان فارسی: امیل دورکیم و قرائتی عرفی از دین (عنوان عربی: امیل دورکهایم و قراءته العلمانیة للدین)،” اندیشه نوین دینی، vol. 9، no. 34، pp. 133–148، 1392، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/133404/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button