چکیده فارسی:تحلیل هندسه معرفتی ابن عربی، در محورهای متعددی از قبیل: تبیین نظریه تفسیر محی الدین، آرای عرفانی، آرای فلسفی، علوم قرانی، آرای فقهی، مبانی انسان شناسی و غیره کاربرد فراوان دارد. این تحقیق درصدد بررسی دیدگاه های معرفت شناسی ابن عربی در سه محور شریعت، شهود و عقل است. او شریعت را رکن رکین و ملاک صحت وسقم هر معرفتی می داند. از دیدگاه او کشف، یکی از منابع معرفتی است که در شرایط خاص و در محورهای متعدد مورد استفاده قرار می گیرد. در تبیین مبانی هستی شناسی، مبانی انسان شناسی، معانی حروف، کلمات و جملات قرانی می توان از کشف بهره برد. او از عقل به عنوان ابزار معرفتی در فهم آیات الهی و جهت درک مبانی هستی شناسی استفاده می کند؛ تا جایی که اگر عقل دارای مواد صحیح و صورت های صحیح ادراکی باشد و در مرز خویش یعنی ادراکات طور عقل باشد، قابل اعتماد است و در ماورای ادارکات طور عقل دارای اعتباری نیست.
چکیده عربی:تحلیل الهندسة المعرفیة عند ابن عربی لها تطبیقات واسعة فی میادین متعددة مثل: تبیین نظریة التفسیر عند محیی الدین، و آرائه العرفانیة، و آرائه الفلسفیة، و علوم القرآن، و الآراء الفقهیة، و مبادئ معرفة الانسان، و ما شابه ذلک. و هذا البحث الذی بین أیدینا یهدف إلی شرح الآراء المعرفیة عند ابن عربی فی ثلاثة میادین و هی: الشریعة، و الشهود، و العقل. فهو یعتبر الشریعة رکنا رکینا و معیارا تقاس به صحة أو سقم کل معرفة. و الکشف فی رأیه یمثل أحد مصادر المعرفة التی یؤخذ بها فی ظروف خاصة و فی محاور متعددة. و فی تبیین مبادئ معرفة الوجود، و معرفة الانسان، و معانی حروف و کلمات وجمل القرآن یمکن اعتماد الکشف فی ذلک. کما یمکن التعویل علی العقل کوسیلة معرفیة فی فهم الآیات الإلهیة ولادراک مبادئ معرفة الوجود، إل الحد الذی إذا حصل العقل علی المواد الصحیحة و الصور الادراکیة الصحیحة، تکون تلک الادراکات موثوقة کما هو الحال بالنسبة إلی العقل. و أما ما یقع خارج الادراک فلا یمکن الوثوق به.