مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,246
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

652
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

عنوان فارسی: بررسی تطبیقی اراده الهی از منظر خواجه نصیر طوسی و ابوالحسن اشعری (عنوان عربی: دراسة مقارنة للإرادة الإلهیة من وجهة نظر الخواجة نصیر الدین الطوسی و أبی الحسن الأشعری)

صفحات

 صفحه شروع 111 | صفحه پایان 126

چکیده

 چکیده فارسی:معرفت خدا برترین و بالاترین معارف است و یکی از راه های آن شناخت اسما و صفات اوست. هدف اصلی در این نوشتار بیان مقایسه آرای دو متکلم شهیر درباره اراده الهی و مسائل مربوط به آن است, از جمله اینکه آیا اراده از صفات ذات است یا فعل؟ آیا اراده عین ذات است یا زائد بر آن؟ اراده باری تعالی حادث است یا قدیم؟ مطلق است یا مقید؟ در صورت مطلق بودن, اراده و اختیار انسان چه می شود؟خواجه نصیر اراده را داعی (انگیزه) و داعی را همان علم به مصلحت می داند. از منظر وجودشناختی, اراده را از صفات ایجابی, ذاتی و بلکه عین ذات می داند. وی ضمن پذیرش اراده مطلقه الهی, انسان را دارای اختیار و آزادی در طول اراده خداوند می داند.در مقابل, اشعری اراده الهی را مستقل از دیگر صفات ذاتی از جمله علم می داند و آن را صفتی ایجابی, قدیم و قائم به ذات می شمارد. خداوند فاعل همه افعال و از جمله فعل انسان است و از این رو انسان هیچ اراده ای از خود ندارد, بلکه قدرت را خداوند در او خلق کرده و انسان آن را کسب کرده است.   چکیده عربی:معرفة الله أسمی المعارف و أرقاها, و من الطرق الکفیلة بمعرفة الله هی معرفة أسمائه و صفاته. الغایة الأساسیة التی تهدف إلیها هذه المقالة هی عقد مقارنة بین آراء متکلمضین معروفین حول الإرادة الإلهیة والقضایا المتعلقة بها, و منها: هل الإرادة من صفات الذات أم الفعل؟ و هل الإرادة عین الذات أم زائدة علیها؟ و هل إرادة الله تعالی قدیمة أم حادثة؟ و هل هی مطلقة أم مقیدة؟ و إذا کانت مطلقة کیف یمکن النظر إلی إرادة الإنسان و اختیاره؟قال الخواجة نصیر الدین الطوسی ان الإرادة هی الداعی, والداعی هو العلم بالمصلحة. و من حیث معرفة الوجود یعتبر الإرادة من الصفات الایجابیة والذاتیة, بل هی عین الذات. و هو ضمن قبوله للإرادة الإلهیة المطلقة یری ان للإنسان اختیار و حریة تقع فی طول الإرادة الإلهیة. و فی المقابل قال الأشعری إن الإرادة الإلهیة مستقلة عن الصفات الذاتیة الأخری لله و منها العلم, و اعتبرها صفة ایجابیة و قدیمة و قائمة بذاتها, و إن الله فاعل لجمیع الأفعال و منها أفعال الإنسان. و من هنا فإن الإنسان لا إرادة له, و انما الله هو الذی یخلق فیه القدرة, والإنسان مکتسب لتلک القدرة.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    سیدهاشمی، اسماعیل، و موسوی، سیدصفی اله. (1391). عنوان فارسی: بررسی تطبیقی اراده الهی از منظر خواجه نصیر طوسی و ابوالحسن اشعری (عنوان عربی: دراسة مقارنة للإرادة الإلهیة من وجهة نظر الخواجة نصیر الدین الطوسی و أبی الحسن الأشعری). اندیشه نوین دینی، 8(31)، 111-126. SID. https://sid.ir/paper/133642/fa

    Vancouver: کپی

    سیدهاشمی اسماعیل، موسوی سیدصفی اله. عنوان فارسی: بررسی تطبیقی اراده الهی از منظر خواجه نصیر طوسی و ابوالحسن اشعری (عنوان عربی: دراسة مقارنة للإرادة الإلهیة من وجهة نظر الخواجة نصیر الدین الطوسی و أبی الحسن الأشعری). اندیشه نوین دینی[Internet]. 1391؛8(31):111-126. Available from: https://sid.ir/paper/133642/fa

    IEEE: کپی

    اسماعیل سیدهاشمی، و سیدصفی اله موسوی، “عنوان فارسی: بررسی تطبیقی اراده الهی از منظر خواجه نصیر طوسی و ابوالحسن اشعری (عنوان عربی: دراسة مقارنة للإرادة الإلهیة من وجهة نظر الخواجة نصیر الدین الطوسی و أبی الحسن الأشعری)،” اندیشه نوین دینی، vol. 8، no. 31، pp. 111–126، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/133642/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button