مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

5,169
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,542
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نگاهی به تعلیم و تربیت از دیدگاه زرتشت

صفحات

 صفحه شروع 169 | صفحه پایان 178

چکیده

 هدف اصلی مقاله حاضر, پاسخگویی به این پرسش است که اهداف, اصول و روش های تربیتی از نظر زرتشت چیست؟ روش تحقیق مورد استفاده کیفی بوده و برای پاسخگویی به پرسش تحقیق, متون, مقالات و یا کتبی که به نحوی با اندیشه های زرتشت مربوط بود, مطالعه شد؛ اما منبع اصلی مورد استفاده کتاب اوستا می باشد. از نظر زرتشت, بین خیر و شر در جهان, تنازع وجود دارد تا جایی که در نبردگاه هستی, پیروزی نهایی با نیکی است. انسان از نظر او, موجودی دو بعدی است. دانایی و خردورزی از ویژگی های بارز بعد روحانی انسان تلقی می شود. همچنین از نظر او اهو, دئنا, بئوذ, اورون و فروهر پنج قوای نهادی انسان اند. او معتقد است, جهان شمولی, رضایت اهورامزدا, پرورش روحیه طبیعت دوستی و حفظ منابع از جمله اهداف تعلیم و تربیت هستند. پندار نیک, گفتار نیک و کردار نیک نیز اهداف دریافت شده از اهداف کلی تربیتی زرتشت می باشد. زرتشت تعلیم و تربیت را, بر اصل تنازع خیر و شر, توحید گرایی نظری و ثنویت گرایی علمی, خردورزی و انتخاب آزاد بنا نهاده است و معتقد است, با استفاده از روش های محبت ورزی, جرات آموزی و پرورش روحیه ایثار, پرورش کلامی, آموزش سلبی, فضیلت پروری, تلفیق کار و دانش و تربیت جسمانی و روانی, می توان, به اهداف تربیتی دست یافت.مقاله نتیجه می گیرد, اگر چه زرتشت یک نظریه پرداز تربیتی نیست؛ اما از آموزه های وی می توان دریافت های تربیتی داشت.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    رضوی، عبدالحمید. (1384). نگاهی به تعلیم و تربیت از دیدگاه زرتشت. علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز، 22(4(پیاپی 45)(ویژه نامه علوم تربیتی))، 169-178. SID. https://sid.ir/paper/13366/fa

    Vancouver: کپی

    رضوی عبدالحمید. نگاهی به تعلیم و تربیت از دیدگاه زرتشت. علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز[Internet]. 1384؛22(4(پیاپی 45)(ویژه نامه علوم تربیتی)):169-178. Available from: https://sid.ir/paper/13366/fa

    IEEE: کپی

    عبدالحمید رضوی، “نگاهی به تعلیم و تربیت از دیدگاه زرتشت،” علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز، vol. 22، no. 4(پیاپی 45)(ویژه نامه علوم تربیتی)، pp. 169–178، 1384، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/13366/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا