مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,169
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,058
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

عنوان فارسی: حجیت شهادت زنان در قتل عمد از منظر فقه امامیه (عنوان عربی: حجیة شهادة المرأة فی قتل العمد من منظر فقه الإمامیة)

صفحات

 صفحه شروع 33 | صفحه پایان 50

کلیدواژه

قتل عمد (کلیدواژه عربی: الشهادةQ2
قتل العمد)Q2

چکیده

 چکیده فارسی:یکی از مباحثی که در باب شهادت مورد تضارب آرای علمای حقوق و فقه قرار گرفته, بحث شهادت زنان است به گونه ای که نزد مشهور فقیهان در حق اله (به جز بحث زنا), اصولا شهادت زن, به تنهایی, اعتبار شرعی ندارد و مثبتحد نمی باشد. همینطور حق الناس غیرمالی, با شهادت زنان (اعم از انفرادی و انضمامی) قابل اثبات نیست, اما در حق الناس مالی, شهادت دو زن به انضمام یک مرد می تواند موجب اثبات دعوی شود. در برخی موارد که در منظر و مرئی مردان نمی گنجد, موضوع فقط با شهادت زنان ثابت می شود. برخی موارد نیز اختلافی است من جمله شهادت زنان در قتل عمد. در این پژوهش برآنیم تا وضعیت شهادت زن در قتل عمد را مورد تحلیل و کنکاش فقهی قرار دهیم. مستند اصلی فقیهان در این مقوله, روایات است که به دلیل گوناگونی در متن روایات, برداشت های متفاوتی ابراز شده است.در مجموع, هفت دیدگاه از علمای متقدم و متاخر فقه بیان شده است که از بین دیدگاه های مطروح, دیدگاهی که تفصیل بین قتل عمد و خطایی را مورد نظر قرار داده است و روایات مثبته را بر قتل خطایی و روایات نافیه را بر قتل عمد حمل نموده است, رای برگزیده می باشد.   چکیده عربی:من المسائل المتنازعة عند الحقوقیین و الفقهاء, شهادة المرأة فی قتل العمد حیث لا تعتبر هذه الشهادة وحدة لدی الفقهاء المشهورین اعتبارا شرعیا إلا فی الزنا. کما لا یثبت شهادة النساء (فردیة أو انضمامیة) فی الحقوق غیر المالیة إلا بشهادة المرأتین مع رجل واحد و توجب إثبات الدعوی. و فی بعض الأمور التی لیست واضحا للرجال, فتثبت شهادة النساء فقط, و فی بعضها اختلاف فمنها شهادة المرأة فی قتل العمد. و الهدف فی دراستنا هذه, بحث فقهی لشهادة المرأة فی قتل العمد. و استناد الفقهاء فیها الروایات التی لها تعابیر مختلفة. و الفقهاء (السلف و الخلف) أعربوا سبعة آراء فی المسألة. فالرأی المنتقی عند الدراسین التفصیل بین قتل العمد و قتل الخطأ.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    ایزدی فرد، علی اکبر، حسنخانی، احمدرضا، و کاویار، حسین. (1393). عنوان فارسی: حجیت شهادت زنان در قتل عمد از منظر فقه امامیه (عنوان عربی: حجیة شهادة المرأة فی قتل العمد من منظر فقه الإمامیة). پژوهش های فقه و حقوق اسلامی (فقه و مبانی حقوق اسلامی)، 10(36)، 33-50. SID. https://sid.ir/paper/134279/fa

    Vancouver: کپی

    ایزدی فرد علی اکبر، حسنخانی احمدرضا، کاویار حسین. عنوان فارسی: حجیت شهادت زنان در قتل عمد از منظر فقه امامیه (عنوان عربی: حجیة شهادة المرأة فی قتل العمد من منظر فقه الإمامیة). پژوهش های فقه و حقوق اسلامی (فقه و مبانی حقوق اسلامی)[Internet]. 1393؛10(36):33-50. Available from: https://sid.ir/paper/134279/fa

    IEEE: کپی

    علی اکبر ایزدی فرد، احمدرضا حسنخانی، و حسین کاویار، “عنوان فارسی: حجیت شهادت زنان در قتل عمد از منظر فقه امامیه (عنوان عربی: حجیة شهادة المرأة فی قتل العمد من منظر فقه الإمامیة)،” پژوهش های فقه و حقوق اسلامی (فقه و مبانی حقوق اسلامی)، vol. 10، no. 36، pp. 33–50، 1393، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/134279/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا