Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,123
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

632
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بازخوانی روایی در اخلاق: روشی در آموزش مفاهیم اخلاق پزشکی

صفحات

 صفحه شروع 9 | صفحه پایان 16

چکیده

 بازخوانی روایی در اخلاق روش و رویکردی است که در آن با استفاده از داستان یا وقایع نقل شده و اجزای تشکیل دهنده آن, از جمله شخصیت هایی که در آن به ایفای نقش می پردازند, به آموزش مفاهیم و قواعد اخلاقی پرداخته می شود. از این شیوه در اخلاق پزشکی مدرن هم برای آموزش مفاهیم و هم برای حل تعارضات اخلاقی استفاده می شود. برای آموزش اخلاق, توجه به پرورش احساس اخلاقی فرد در کنار استدلال عقلانی او مورد توجه بوده تا بدینوسیله انگیزه خیر و خوبی در فرد ایجاد شود و حساسیت اخلاقی او تقویت گردد. بدین ترتیب, فرد به نوعی خودآگاهی دست یافته و با قرار دادن خود در جایگاه دیگران در معرض تجربیاتی قرار می گیرد که در حالت عادی آن تجربیات در حیطه آگاهی او نبوده اند.چنین شیوه مواجهه ای گرچه نه در آموزش اخلاق پزشکی, اما در آموزش اخلاق به شکل عام آن, در تاریخ ادبیات ایران نیز سابقه دارد. بسیاری از متون کهن فارسی همچون مثنوی مولوی, مثال های زنده و بارزی از ذکر نکات اخلاقی در دل داستان ها هستند.در این روش هم می توان از داستان زندگی بیمار و تجربه او از بیماری به عنوان مثالی مناسب برای آموزش مفاهیم اخلاق پزشکی استفاده کرد و هم می توان با کمک شیوه های نقد ادبی به تحلیل چالش های اخلاقی پرداخت و بدین وسیله با بازسازی مفهوم و مبانی اخلاق پزشکی, پارادایم متفاوتی را در مقابل اصول گرایی قرار داد. این مقاله ضمن تاکید بر ضرورت استفاده از این روش در آموزش اخلاق پزشکی به کاربرد آن در کمک به تصمیم سازی اخلاقی می پردازد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    افشار، لیلا، و باقری، علیرضا. (1391). بازخوانی روایی در اخلاق: روشی در آموزش مفاهیم اخلاق پزشکی. مجله ایرانی اخلاق و تاریخ پزشکی، 5(5)، 9-16. SID. https://sid.ir/paper/135428/fa

    Vancouver: کپی

    افشار لیلا، باقری علیرضا. بازخوانی روایی در اخلاق: روشی در آموزش مفاهیم اخلاق پزشکی. مجله ایرانی اخلاق و تاریخ پزشکی[Internet]. 1391؛5(5):9-16. Available from: https://sid.ir/paper/135428/fa

    IEEE: کپی

    لیلا افشار، و علیرضا باقری، “بازخوانی روایی در اخلاق: روشی در آموزش مفاهیم اخلاق پزشکی،” مجله ایرانی اخلاق و تاریخ پزشکی، vol. 5، no. 5، pp. 9–16، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/135428/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا