مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

16
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

6
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی رابطه بین استفاده از شبکه های اجتماعی نوین با آگاهی سیاسی و آنومی اجتماعی در شهروندان استان ایلام

صفحات

 صفحه شروع 119 | صفحه پایان 144

چکیده

 شبکه های اجتماعی نوین,از ابزارهای مؤثر در گسترش دانش و آگاهی سیاسی هستند.لذا,در عصر جدید که این شبکه ها,نقش مهمّی در ارتباطات پیدا کرده اندوفضای مجازی,عرصۀ تبادلات گوناگون فردی واجتماعی شده است,لازم است که به نقش آن ها بیشتر پرداخته شود.ازاین رو,پژوهش حاضر,بادرنظرگرفتن اهمیت این شبکه ها درجامعۀ ایران امروز,چهار شبکۀاجتماعی نوین,شامل واتساپ,اینستاگرام,تلگرام وتوییتررا در نظر داشته,به این مسئله می پردازدکه میزان استفاده ازاین شبکه ها,چه ارتباطی با مقولۀآگاهی سیاسی و آنومی اجتماعی دارد.بدین منظور,دیدگاه شهروندان استان ایلام با پرسشنامه محقق ساخته مورد بررسی قرار گرفت.جامعۀ آماری این پژوهش, ساکنان 18سال به بالای استان ایلام و حجم نمونه 440 نفر می باشد.تجزیه و تحلیل داده ها, با ابزار مورد استفاده در پژوهش های علوم اجتماعی (SPSS 23) انجام شده است. نتایج پژوهش نشان داد که میزان آگاهی سیاسی شهروندان برابر با 62/3 و میزان احساس آنومی برابر با 92/3 بوده است که میان میزان استفاده از شبکه های نوین اجتماعی مورد نظر و آگاهی سیاسی با ضریب 0.197ارتباط معناداری وجود دارد. همچنین بین میزان استفاده ازشبکه های نوین اجتماعی و آنومی اجتماعی با ضریب 0.264 رابطه معناداری وجود دارد. در تفکیک تاثیر هر کدام از این شبکه ها, تنها شبکه اجتماعی واتساپ تاثیر معناداری بر آگاهی سیاسی و آنومی اجتماعی ندارد همچنین یافته های استنباطی نشان می دهند که میزان اگاهی اگر چه در حد متوسط است با توجه به وضعیت نسلی و جنسیت پاسخگویان داری تفاوت معنی داری است و میزان احساس آنومی سیاسی با عنایت به وضعیت نسلی و جنسیت و تفاوت بین آنها معنی دار نیست به عبارتی احساس آنومی با عنایت به میزان آن در جامعه مورد مطالعه فراگیر است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button