مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

64
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

23
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی مولفه های پدیدارشناختی یوهانی پالاسما در بستر جغرافیای تاریخی مکان (نمونه موردی: میدان حسن آباد)

صفحات

 صفحه شروع 793 | صفحه پایان 774

چکیده

 نگرشِ کیفی به معماری و فضاهای کالبدی شهر به عنوان یک مقوله میان رشته ای عمدتاً محصول در کنار هم نشستن دانش ها و آگاهی­های برآمده از سایر تخصص ها است و بیانگر این موضوع است که اکنون دیگر معماری و طراحی شهر, تنها محصول کار فکری خلاقانه و دانش یک فرد یا یک گروه با تخصص یکسان همچون طراحی نیست.  با توجه به این که معماری و شهرسازی معاصر, با نتایجِ ناامیدکننده و غیر صمیمانه ای از حس زدایی ارتباط انسان با واقعیت پیش می­رود, تأکید بیش ازاندازه بر ابعاد ذهنی و مفهومی, به نابودی ماهیت فیزیکی و حسی معماری می­انجامد. لذا در توجه به مقوله کیفیت مکان, حضور انسان در فضا, دریافت های حسی او, تجربه او از فضا, خیال پردازی ها و تخیل او, پیش ذهنیت ها و پیش فرض های او و حتی افسانه ها و اسطوره های ذهنی­اش مطرح است. ازآنجایی که تنها راه ارتباط انسان با جهان خارج, از طریق حواس رخ می دهد, پرسش از سازوکارهای توجه به حواس انسان در ادراک محیط ساخته شده فضای زیستی, مهم تلقی می­گردد. گفتمان پدیدارشناسانه برآمده از یک تجربه معمارانه است که به پتانسیل های مکان در توجه هم زمان به ذهن و بدن مخاطب بستگی دارد که به تجربه آگاهانه معنا بخش منجر خواهد شد. پدیدارشناسی در معماری از دیدگاه یوهانی پالاسما که از تأثیرگذارترین نظریه پردازان در این حوزه محسوب می­شود به معنای نگاهی عمیق به مکان از طریق آگاهی ای است که آن را  از طریق مشارکت همه ی حواس در فرآیند ادراک, مرکزیت تن در دریافت محیط تجربه می کند. این پژوهش به دنبال پاسخ به این سؤال است که اندیشه های پالاسما در تجربه مکان بر اساس چه مؤلفه هایی شکل می­گیرد؟ و آیا خوانش این مؤلفه ها در تجربه حضور در یک میدان شهری(حسن آباد) قابل روایت است؟ برای پاسخ به این سؤال از روش پدیدارشناسی و بر اساس الگوی ماکس ون منن و همچنین با روش کدگذاری آزاد, محوری و گزینشی استفاده شده است که بر اساس آن از طریق مشاهده و مصاحبه نیمه ساختاریافته و باز با 30 نفر از مشارکت کننده ها انجام شده است. یافته های پژوهش نشان می دهد که اولویت ادراک حسی, هسته مرکزی تجربه ما و فهم ما از جهان است تا تجربه ای ژرف از فضا و زمان و معنای معمارانه را کسب کند تا گسترش معماری ابژه گرا به معماری حاصل از کیفیات تجربیِ حاصل از بدن و سیستم های حسی­اش تبدیل شود. نتیجه این پژوهش حاکی از آن است که مؤلفه هایی همچون ادراک بدنمند, اتمسفر فضا, خیال متجسد و ادراک هاپتیکی در شکل گیری مؤلفه های پدیدار شناختی تجربه مکان در میدان حسن آباد نقش تعیین کننده ای ایفا می کنند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button