مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله همایش

عنوان

بررسی وضعیت آموزش کارآفرینی در مراکز آموزش عالی ایران

صفحات

 صفحه شروع | صفحه پایان

چکیده

 امروزه آموزش کارآفرینی به یکی از مهم ترین و گسترده ترین فعالیت های دانشگاه های خارجی تبدیل شده است. در برخی از کشورها به دلیل عدم وجود منابع مادی و طبیعی به نیروی ابتکار و خلاقیت و به عبارتی کارآفرینی روی آورده و طی چند دهه خود را در گروه کشورهای پیشرو قرار داده اند. دوره های آموزش کارآفرینی نیز همانند کلیه دوره های آموزشی بر اساس اهداف متفاوتی طراحی می گردند. با وجود این در مجموع فارغ از اهداف ویژه خود, سه تغییر اساسی در فراگیران ایجاد می نماید. این سه تغییر شامل تغییر در دانش و معلومات و اطلاعات تغییر در نگرش و بینش و طرز تلقی افراد نسبت به موضوعات و مسائل ویژه و در نهایت تغییر در مهارت ها و توانایی های عملی افراد است. جوامع برای رسیدن به این اهداف, نیازمند برگزاری دوره های آموزش کارآفرینی هستند. این دوره ها برای دانشجویان و دانش آموزان, اساتید و مدرسان, کارآفرینان و اقشار مختلف جامعه, نظیر کارمندان یک سازمان برگزار می گردد. آنچه مسلم است دانشگاه به دنبال این نیست که تا با آموزش کارآفرینی باعث ایجاد کسب و کارهای کوچک و متوسط با ارزش پائین شوند, بلکه به توسعه سطحی بالاتر از مهارت ها و تقویت توانایی های تحلیلی می پردازد, بدین معنا که دانشگاه به دنبال تربیت متخصصان متفکر و اندیشمند است. دانشجویان فارغ التحصیل باید نوآور و خلاق باشند تا بتوانند به ابتکارات کارآفرینانه جنبه ی هنر را برآورده سازند. همچنین آن ها باید در حوزه های مختلف به مدیران شایسته تبدیل شوند. از چالش های آموزش کارآفرینی در نظام آموزش عالی کشورمان, چالش در محتوا و شیوه های آموزشی, فناوری, اعتبارات, اساتید, ارتباط با جامعه کسب و کار و تحقیقات پیرامون موضوع است. منابع درسی موجود, بیشتر فرهنگ استخدام شدن را که در برابر فرهنگ خویش فرمایی و ابتکار جویانه فردی قرار دارد, تبلیغ و تشویق می کند. نظام آموزش و پرورش و آموزش عالی ایران به جای کارآفرین بودن, کارجو پرور است و با هزینه های زیاد افرادی را تربیت می کند که فقط شکاف های شغلی تعریف شده نظام سنتی اداری را پر کنند, دلیل آن نیز عدم توجه به یادگیری عملیاتی و خلاقانه موضوعات درسی است. با توجه به این که دستیابی به سطوح بالای رشد و تعالی در کشور, بدون مجهز شدن به کارآفرینی امکان پذیر نیست, بنابراین, باید برنامه های آموزش کار آفرینی دانشگاهی مورد بازبینی قرار گیرد و موضوعات درسی دوره ها و روش های آموزش به سوی کارآفرینی مداری سوق داده شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button