مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,499
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

580
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نظریه وجود رابط و مستقل نزد فیلسوفان قبل از صدرالمتالهین

صفحات

 صفحه شروع 139 | صفحه پایان 160

چکیده

 طرح نظریه وجود رابط و مستقل از دستاوردهای حکمت متعالیه است که تحول چشمگیر و عمیقی را در مباحث فلسفی به دنبال داشته است. پرسش از سهم پیشینیان در بروز این نظریه سوال مهمی است که این جستار در پی پاسخگوئی به آن است. بررسی پیشینه تاریخی این مبحث, نقش ارزنده سایر حکما را در شکل گیری آن آشکار ساخته, میزان و ارزش بهره گیری صدرالمتالهین از آثار گذشتگان و استکمال آنها را نشان می دهد. با مراجعه به آثار حکمای متقدم, اعم از مشایی و اشراقی و نیز مکتب عرفانی این عربی, نشان می دهیم که بستر طرح نظریه وجود رابط و مستقل, قبل از صدرالمتالهین فراهم شده است. از یونان, ارسطو ضمن بحث از هیله بسیطه و مرکبه, با تعابیر خاصی به نقش وجود محمولی و رابط در قضایا اشاره می کند. فارابی با تفکیک دو مقام ذهن و خارج, در صدد توجیه دودیدگاه اثبات و نفی محمولیت وجود برآمده و از این طریق میان وجود محمولی و رابط در قضیه تفاوت نهاده است. وی «هوهویت» را ملاک اتحاد در وجود می داند و با وجودی دانستن رابط در قضیه «زید هوکاتب», به اثبات وجود رابط می پردازد. معنای دیگر وجود رابط که همان تعلقی بودن موجودات امکانی نسبت به ذات واجب است نیز در کلمات فارابی دیده می شود؛ زیرا وی با تعلقی دانستن موجودات ممکن, مناسبت میان آنها و ذات حق را نفی می کند. ابن سینا ضمن تایید سخنان فارابی به مفاد امکان فقری یا وجودی نیز اشاره کرده است. صدرالمتالهین در بحث امکان فقری بشدت متاثر از اوست. همچنین شیخ اشراق تقسیماتی براساس نور ارائه کرده که حکمای متاخر همان تقسیمات را در وجود به کار گرفته و آن را به «فی نفسه» (مستقل) و «فی غیره» (رابط) و سایر شاخه های آن تقسیم کرده اند. سهروردی در جای دیگر, مطابق بیان شیخ الرییس, معنای فقیر و غنی مطلق را توضیح می دهد, و از این طریق به اثبات یگانگی خدا نیز دست می یابد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    شکر، عبدالعلی. (1382). نظریه وجود رابط و مستقل نزد فیلسوفان قبل از صدرالمتالهین. مقالات و بررسیها، 36(دفتر 74 (2))، 139-160. SID. https://sid.ir/paper/13716/fa

    Vancouver: کپی

    شکر عبدالعلی. نظریه وجود رابط و مستقل نزد فیلسوفان قبل از صدرالمتالهین. مقالات و بررسیها[Internet]. 1382؛36(دفتر 74 (2)):139-160. Available from: https://sid.ir/paper/13716/fa

    IEEE: کپی

    عبدالعلی شکر، “نظریه وجود رابط و مستقل نزد فیلسوفان قبل از صدرالمتالهین،” مقالات و بررسیها، vol. 36، no. دفتر 74 (2)، pp. 139–160، 1382، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/13716/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button