مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,162
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

839
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بازشناسی جایگاه فراموش شده هوش هیجانی در آموزش عالی

صفحات

 صفحه شروع 65 | صفحه پایان 83

چکیده

 با توجه به نقش و جایگاه اساسی هوش هیجانی در رشد فردی و کسب صلاحیت ها و توانمندی های اجتماعی, این تحقیق کوشیده است تا وضعیت موجود هوش هیجانی و مولفه های پانزده گانه آن را در میان دانشجویان مورد بررسی قرار دهد. به همین منظور, 370 دانشجو از دانشکده های چهارگانه دانشگاه کاشان (علوم انسانی, علوم پایه, مهندسی, معماری و هنر) با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب شدند. ابزار اندازه گیری مورد استفاده در این پژوهش, پرسشنامه «بار آن» است. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از شاخص های آمار توصیفی و استنباطی (تحلیل واریانس یک سویه و آزمون t مستقل) استفاده شد. نتایج به دست آمده نشان داد که دانشجویان بالاترین میانگین را در مولفه مسوولیت پذیری و پایین ترین آن را در مولفه خود ابرازی دارا هستند. در عین حال, میان دانشجویان دانشکده های چهارگانه در برخی از مولفه های هوش هیجانی یعنی خودشکوفایی, همدلی, روابط بین فردی و واقع گرایی تفاوت معناداری مشاهده شد. همچنین, به رغم عدم وجود تفاوت معنادار بین دانشجویان دختر و پسر در نمره کل هوش هیجانی, میان آنان در برخی از مولفه های هوش هیجانی یعنی همدلی, مسوولیت پذیری اجتماعی, روابط بین فردی و واقع گرایی تفاوت معنادار ملاحظه شد که این تفاوت به نفع دانشجویان دختر است. از سوی دیگر, این پژوهش, با استناد به مطالعات و بررسی های انجام گرفته و خلا ها و کمبودهای شدیدی که دانشجویان به عنوان افراد فرهیخته بزرگسال, از نظر قابلیت ها و مهارت های هوش هیجانی با آن مواجه هستند و نیز در جهت بازشناسی اعاده جایگاه هوش هیجانی پیشنهاد شده است که این حوزه باید از شکل یک برنامه درسی پوچ (عقیم) خارج و در قالب برنامه های درسی رسمی آموزش به رسمیت شناخته شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    امینی، محمد، تمنایی فر، محمدرضا، و سجادی راد، سمیه. (1388). بازشناسی جایگاه فراموش شده هوش هیجانی در آموزش عالی. پژوهش در نظام های آموزشی، 3(7)، 65-83. SID. https://sid.ir/paper/137626/fa

    Vancouver: کپی

    امینی محمد، تمنایی فر محمدرضا، سجادی راد سمیه. بازشناسی جایگاه فراموش شده هوش هیجانی در آموزش عالی. پژوهش در نظام های آموزشی[Internet]. 1388؛3(7):65-83. Available from: https://sid.ir/paper/137626/fa

    IEEE: کپی

    محمد امینی، محمدرضا تمنایی فر، و سمیه سجادی راد، “بازشناسی جایگاه فراموش شده هوش هیجانی در آموزش عالی،” پژوهش در نظام های آموزشی، vol. 3، no. 7، pp. 65–83، 1388، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/137626/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button