مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,739
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,212
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی ارتباط بین انگیزش و خودتنظیمی دانشجویان علوم پایه

صفحات

 صفحه شروع 23 | صفحه پایان 42

چکیده

  انگیزه, حالت درونی و یا شرایطی است که رفتار را فعال می کند؛ تمایل یا نیازی است که رفتار هدفمند را هدایت می کند و به آن انرژی می بخشد؛ تاثیر نیازها و تمایلات بر جهت رفتار است و به رفتار جهت, استواری و ایستادگی می بخشد. خود تنظیمی به معنی روش هایی است که یادگیرنده از طریق به کارگیری آنها یادگیری خود را مدیریت و تنظیم می کند. این تحقیق, ارتباط بین انگیزش و خودتنظیمی دانشجویان علوم پایه را بررسی کرده است. 365 دانشجو (281 دختر و 84 پسر) از دانشکده های علوم دانشگاه های تهران, شهید بهشتی و آزاد به منظور ارزیابی انگیزه و خودتنظیمی در یادگیری, پرسشنامه MSLQ را تکمیل کردند. مدل دو عاملی از طریق مدل معادله ساختاری (SEM) (تحلیل کواریانس, تحلیل عامل تاییدی) و برنامه آماری (AMOS) مورد آزمایش قرار گرفت. در این مدل, انگیزه به طور غیر مستقیم از سوی هدف درونی, هدف برونی, ارزش درس, انتظار نتایج موفقیت آمیز, خود اثربخشی, نداشتن اضطراب در حین امتحان سنجیده شد. خود تنظیمی به طور غیر مستقیم از سوی تکرار, ارتباط دادن مطالب, تنظیم, تفکر صحیح, کنترل, مدیریت محیط و زمان, تلاش, یادگیری با همکلاسی ها و درخواست کمک از دیگران, سنجیده شد. نتایج نشان داد که مدل دو عاملی (انگیزه و خود تنظیمی) مناسب است. عوامل قابل اعتماد هستند و با یکدیگر همبستگی بالایی دارند. به علاوه نتایج مدل معادله ساختاری نشان داد که با بهبود اهداف دانشجو, خود اثربخشی, ارزش درس, انتظار نتایج موفقیت آمیز و احساس آرامش, تکرار, قابلیت ارتباط دادن مطالب, تفکر صحیح, کنترل, مدیریت زمان و محیط , تلاش, یادگیری با دانشجویان دیگر و درخواست کمک از دیگران بهبود می یابد. کاربرد نتایج نیز مورد بحث قرار گرفت.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    روشنایی، مهرناز. (1388). بررسی ارتباط بین انگیزش و خودتنظیمی دانشجویان علوم پایه. پژوهش در نظام های آموزشی، 3(7)، 23-42. SID. https://sid.ir/paper/137630/fa

    Vancouver: کپی

    روشنایی مهرناز. بررسی ارتباط بین انگیزش و خودتنظیمی دانشجویان علوم پایه. پژوهش در نظام های آموزشی[Internet]. 1388؛3(7):23-42. Available from: https://sid.ir/paper/137630/fa

    IEEE: کپی

    مهرناز روشنایی، “بررسی ارتباط بین انگیزش و خودتنظیمی دانشجویان علوم پایه،” پژوهش در نظام های آموزشی، vol. 3، no. 7، pp. 23–42، 1388، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/137630/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button