مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

13
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

7
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه اثربخشی طرحواره درمانی و درمان شناختی رفتاری بر کاهش افسردگی کودکان 8 تا 13 سال: یک مطالعه راهنما

صفحات

 صفحه شروع 21 | صفحه پایان 36

چکیده

 زمینه و هدف: افسردگی فقط در دوران بزرگسالی بروز نمی کند بلکه در دوران کودکی نیز وجود دارد. هدف پژوهش حاضر, مقایسه اثربخشی طرحواره درمانی و درمان شناختی رفتاری بر افسردگی کودکان 8 تا 13 سال می باشد. روش و مواد: مطالعه به صورت نیمه آزمایشی و با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه گواه با مشارکت 31 نفر از دانش آموزان دختر و پسر 8 تا 13 ساله در یک مدرسه دوشیفته در منطقه 1 شهرستان قم در سال 1398 انجام شد. شرکت کنندگان به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب و همچنین به طور تصادفی در سه گروه طرحواره درمانی, درمان شناختی رفتاری و گروه گواه قرار گرفتند. برای گروه آزمایش جلسات طرحواره درمانی در 16 جلسه 90 دقیقه ای به صورت هفتگی و برای گروه آزمایش درمان شناختی رفتاری در 14 جلسه 90 دقیقه ای به صورت هفتگی برگزار شد. اندازه گیری ها قبل و بعد از مداخله و چهار ماه بعد از آخرین جلسه طرحواره درمانی, انجام شد. برای گروه گواه هیچ مداخله ای انجام نشد. داده ها با استفاده از پرسشنامه های مصور طرحواره برای کودکان و مقیاس افسردگی کودکان فرم والدین جمع آوری و با استفاده از نرم افزار آماری SPSS-23 و آزمون تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر تجزیه و تحلیل شدند. یافته ها: میانگین (انحراف معیار) نمره افسردگی در گروه طرحواره درمانی از (3/25) 3/97 در پیش آزمون به (4/21) 5/83 در پس آزمون و (4/20) 3/82 در مرحله پیگیری کاهش یافت (001/0>P). در گروه درمان شناختی رفتاری از 3/96 (2/25) در پیش آزمون به (1/22) 5/89 در پس آزمون و (4/22) 9/90 در مرحله پیگیری کاهش یافت (001/0>P). در گروه گواه تفاوتی بین نمرات پیش آزمون, پس آزمون و پیگیری مشاهده نشد. طرحواره درمانی در مقایسه با درمان شناختی-رفتاری تأثیر بیشتری در کاهش افسردگی کودکان داشت (001/0>P). نتیجه گیری: مطالعه نشان داد هر دو مداخله طرحواره درمانی و درمان شناختی-رفتاری موجب کاهش افسردگی در کودکان شد. ولی طرحواره درمانی در مقایسه با درمان شناختی-رفتاری تأثیر بیشتری در کاهش افسردگی کودکان داشت

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button