مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

30
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

2
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر آموزش نقشه مفهومی بر فرایند رویکرد مطالعه دانشجویان پرستاری

صفحات

 صفحه شروع 64 | صفحه پایان 71

چکیده

 1 مقدمه: انتخاب روش تدریس مناسب که بتواند منجربه یادگیری معنی­دار و موثر فراگیران شود, از اهمیت بسیاری برخوردار است. پژوهش حاضر با هدف تعیین تاثیر نقشه مفهومی بر فرآیند  مطالعه دانشجویان پرستاری در کارآموزی بخش مراقبت ویژه انجام شد. روش­ها: در این مطالعه نیمه­تجربی, 36 دانشجوی کارشناسی پرستاری در دوره کارآموزی ICU در دانشگاه آزاد بندر گز در سال 1402 به روش سرشماری وارد مطالعه شدند و به شیوه تصادفی در دو گروه آزمون و کنترل قرار گرفتند. دانشجویان گروه آزمون در طی کارآموزی ICU به مدت 40 ساعت با استفاده از نقشه مفهومی, آموزش دریافت نمودند. پرسش نامه ها شامل اطلاعات جمعیت شناختی و پرسش نامه تجدید نظر شده دو عاملی فرآیند مطالعه, قبل از دوره کارآموزی و در آخرین روز دوره توسط دو گروه مورد مطالعه تکمیل شد. اطلاعات وارد نرم افزار SPSS  نسخه 21 گردید و با استفاده از آزمون های یو من ویتنی و t ولچ مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: مجموعاً 36 دانشجوی با محدوده سنی 22-20 سال در مطالعه شرکت کردند. این دو گروه از نظر سن, جنس, معدل ترم هفتم و معدل پیش آزمون تفاوت آماری معنی­داری نداشتند. قبل از مداخله , میانگین نمره فرایند مطالعه در گروه آزمون 18/8±05/65 و در گروه کنترل 91/55±2/60 بود. بعد از مداخله میانگین نمره فرآیند مطالعه در گروه آزمون 38/6 ±83/68 به طور معنی داری بیش تر از گروه کنترل 99/2±05/60 بود (43/2-t = , 02/0P=). نتیجه گیری: نمره فرآیند مطالعه در افرادی که آموزش با نقشه مفهومی دریافت کردند, افزایش یافت. بنابراین روش نقشه مفهومی باعث ارتقاء یادگیری معنی­دار دانشجویان می شود, براین اساس در درس های اساسی که نیاز به یادگیری سطح بالا وجود دارد, می توان از این روش استفاده نمود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button