Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

667
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

556
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بهینه سازی متغیرهای عملکرد و آلایندگی موتور دیزل با استفاده از سوخت دیزل- روغن الکل به کمک روش سطح پاسخ

صفحات

 صفحه شروع 93 | صفحه پایان 104

چکیده

 امروزه تمایل به تحقیق در زمینه سوخت های زیستی بر پایه الکل افزایش یافته است. روغن الکل, الکل با زنجیره طولانی بوده که محصول جانبی فرایند تولید بیواتانول به شمار می رود. در این تحقیق, به بررسی اثر درصد روغن الکل (%0, %5, %10, %15 و %20), بار (%0, %25, %50, %75 و %100) و سرعت موتور (2300, 2000, 1700, 1400 و2600 rpm ) بر عملکرد و آلاینده های موتور دیزل به کمک روش سطح پاسخ (RSM) و طرح آزمایش مرکب مرکزی (CCD) پرداخته شد. بهینه سازی چند هدفه به منظور بیشینه کردن توان, گشتاور موتور و کمینه کردن مصرف سوخت ویژه و آلاینده ها شامل CO, CO2, UHC,NOX  انجام شد. ترکیب بهینه حاصل از نرم افزار برای میزان روغن الکل, سرعت و بار موتور به ترتیب 11.57%, 2264 rpm و 40% به دست آمد و مقادیر گشتاور, توان و مصرف سوخت ویژه برای این ترکیب بهینه به ترتیب10.9 N.m , 1.9 Kw و 354.5 Kg/Kw.hr حاصل شد. آلاینده های NOx و UHC در این نقطه به ترتیب 87.7 و 54.5 ppm و همچنین آلاینده های CO2 و CO به ترتیب برابر 2.34 و 0.19 درصدحجمی به دست آمدند. نتایج نشان داد, با افزایش میزان نسبت روغن الکل, توان و گشتاور موتور در دورهای مختلف موتور افزایش یافته در حالی که میزان NOX و UHC کاهش می یابد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    صفی الدین اردبیلی، سیدمحمد، ذکی دیزجی، حسن، و شیخ داوودی، محمدجواد. (1396). بهینه سازی متغیرهای عملکرد و آلایندگی موتور دیزل با استفاده از سوخت دیزل- روغن الکل به کمک روش سطح پاسخ. سوخت و احتراق، 10(3 )، 93-104. SID. https://sid.ir/paper/138634/fa

    Vancouver: کپی

    صفی الدین اردبیلی سیدمحمد، ذکی دیزجی حسن، شیخ داوودی محمدجواد. بهینه سازی متغیرهای عملکرد و آلایندگی موتور دیزل با استفاده از سوخت دیزل- روغن الکل به کمک روش سطح پاسخ. سوخت و احتراق[Internet]. 1396؛10(3 ):93-104. Available from: https://sid.ir/paper/138634/fa

    IEEE: کپی

    سیدمحمد صفی الدین اردبیلی، حسن ذکی دیزجی، و محمدجواد شیخ داوودی، “بهینه سازی متغیرهای عملکرد و آلایندگی موتور دیزل با استفاده از سوخت دیزل- روغن الکل به کمک روش سطح پاسخ،” سوخت و احتراق، vol. 10، no. 3 ، pp. 93–104، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/138634/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا