مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله همایش

عنوان

بررسی اثربخشی درمان شناختی-رفتاری گروهی بر اضطراب اجتماعی دانش آموزان دختر متوسطه دوم شهرستان لنگرود

صفحات

 صفحه شروع | صفحه پایان

چکیده

 پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی درمان شناختی-رفتاری گروهی بر اضطراب اجتماعی دانش آموزان دختر متوسطه دوم شهرستان لنگرود بیان شده است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دختر متوسطه دوم است که در سال تحصیلی1403-1402 به مراکز مشاوره آموزش و پرورش شهرستان لنگرود مراجعه کرده و تشخیص اختلال اضطراب اجتماعی را دریافت کرده بودند؛ که از این میان, تعداد 30 نفر انتخاب و به صورت تصادفی 15نفر در گروه آزمایش و 15نفر دیگر در گروه کنترل جایگزین شدند. نمونه تحقیق در دو مرحله قبل و بعد از اعمال درمان شناختی-رفتاری گروهی, پرسشنامه اضطراب اجتماعی لیبویتس را تکمیل نمودند؛ سپس مداخله مشاوره ای مبتنی بر رویکرد گروه درمانگری شناختی-رفتاری تنها بر روی گروه آزمایش اعمال گردید؛ که مشتمل بر هشت جلسه 90 دقیقه ای (هفته ای یک جلسه) بود. داده های خام در بستر نرم افزار Spss نسخه 24 و با استفاده از تحلیل کوواریانس یک راهه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد در پس آزمون نمرات افراد در گروه آزمایش (گروهی که درمان شناختی رفتاری دریافت کرده بودند) با نمرات افراد در گروه کنترل, تفاوت معناداری وجود دارد (سطح معنی داری کمتر از 05/0) و این موضوع بیانگر آن است که درمان شناختی-رفتاری گروهی بر اضطراب اجتماعی گروه آزمایش, موثر واقع شده است؛ از این رو استفاده از برنامه درمان شناختی-رفتاری گروهی برای کاهش اضطراب اجتماعی دانش آموزان پیشنهاد می گردد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button