مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله همایش

عنوان

کاهش مشکلات خواندن دانش آموز مبتلا به اختلال خواندن (دیسلکسیا) بر پایه بازی وار سازی و رویکرد چندحسی فرنالد؛ مطالعه مورد پژوهی

نویسندگان

آقابابایی الهام

صفحات

 صفحه شروع | صفحه پایان

چکیده

 خواندن از اساسی ترین مهارت های مورد نیاز در عصر حاضر بوده و بدیهی است که بروز اختلال در آن می تواند مشکلات زیادی را برای فرد مبتلا ایجاد نماید. این اختلالات یا براساس ساختار فیزیولوژیکی ذهن یا بر اثر آموزش نادرست و عدم پیگیری آموزشی روی می دهد. شناخت این اختلالات و تشخیص زودهنگام آن در سال های اولیه تحصیل می تواند از مشکلات آموزشی و روحی روانی جلوگیری نماید. این پژوهش به روش اقدام پژوهی و با هدف کاهش مشکلات خواندن به صورت مطالعه موردی بر روی یک دانش آموز دچار اختلال خواندن در پایه دوم ابتدایی و با ارائه ی تمرین های متنوع, انجام شد. شیوة گردآوری اطلاعات پژوهش, کتابخانه ای است. برای تشخیص مشکلات از روش مشاهده مستقیم, مصاحبه, جمع آوری اسناد و آزمون سیاهه خواندن و به منظور بررسی علمی و دقیق اختلالات خواندن از ابزارهایی چون جدول سمن و آزمون خواندن و نارساخوانی (نما) و خرده آزمون درک و تلفظ کلمات استفاده شد. نتیجه حاصل از این پژوهش نشان داد که تمرین های متنوع با تکیه بر نظریات بازی-وارسازی و رویکرد چندحسی فرنالد در کنار فعالیت های ادراکی بینایی فراستیگ, بر کاهش مشکلات خواندن ناشی از ضعف ادراک بینایی, ضعف حافظه دیداری و شنیداری و مشکلات مربوط به دقت و توالی دیداری و حساسیت شنیداری اثربخش هستند, به طوری که مشکلات خواندن دانش آموز از 29 مورد جدول سمن به 6 مورد کاهش یافت و دانش آموز در انتهای سال تحصیلی از سطح خواندن ناکافی به سطح خواندن مستقل ( 95درصد بازشناسی لغات و 90 درصد درک مطلب) رسید.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button