مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,139
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

589
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

عناصر درونی و عوامل بیرونی موثر بر آموزش بالینی از دیدگاه دانشجویان فیزیوتراپی: مطالعه کیفی

صفحات

 صفحه شروع 393 | صفحه پایان 407

چکیده

 مقدمه: آموزش بالینی بخش جدایی ناپذیر آموزش فیزیوتراپی بوده و از جایگاه ویژه ای برخوردار است. طی این دوره, دانشجویان به تدریج کسب تجربه نموده و ذهنشان را برای حل مشکل بیمار آماده می سازند. آموزش بالینی مانند تمام برنامه ها از فرایندها و عناصری تشکیل شده که برخی عوامل بیرونی نیز بر آنها اثر می گذارند. این پژوهش توجه خود را به عناصر درونی و عوامل بیرونی موثر بر آموزش بالینی بر مبنای تجربیات دانشجویان معطوف کرده است.روش ها: در این مطالعه کیفی از روش تحلیل محتوا استفاده شد. جامعه پژوهشی شامل دانشجویان سال آخر کارشناسی فیزیوتراپی بوده که تعداد 21 نفر به صورت هدفمند انتخاب گردیدند. از بحث گروهی متمرکز جهت گردآوری داده ها استفاده شد.یافته ها: پس از تجزیه و تحلیل داده ها و ترکیب کدها, 11 زیرمضمون, چهار مضمون ظهور یافتند. مضمون های عناصر «انسانی» و «فیزیکی» حیطه عناصر درونی و مضمون های «سیاست های دانشگاه» و «رویکردها و رویه ها» حیطه عوامل بیرونی را تشکیل می دهند. عدم همسویی برخی سیاست ها و رویکردهای موجود با اهداف دوره آموزش بالینی, موجب عدم غنای تجربه بالینی می گردد.نتیجه گیری: با توجه به کدهای به دست آمده, عناصر انسانی جایگاه برجسته تری در مقایسه با عناصر فیزیکی داشتند. هرچند مداخله در برخی عناصر مانند ویژگی های بیمار و ویژگی های شخصیتی استاد و کارآموز در توان گروه های آموزشی نیست اما شناسایی آنها به عنوان عناصر اثرگذار می تواند تجربه ای متفاوت را برای کارآموزان رقم بزند. همچنین به نظر می رسد مواردی چون نظارت دقیق نظام آموزشی دانشگاه بر عملکرد استادان و دانشجویان, تعدیل سطح پذیرش دانشجویان و نسبت های جنسیتی و نیز افزایش سقف واحدها می تواند راهگشا باشد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    دست غیبی، سیدمحمدرضا، کمالی، محمد، دادگو، مهدی، و چابک، علی. (1393). عناصر درونی و عوامل بیرونی موثر بر آموزش بالینی از دیدگاه دانشجویان فیزیوتراپی: مطالعه کیفی. پژوهش در علوم توانبخشی، 10(3)، 393-407. SID. https://sid.ir/paper/144001/fa

    Vancouver: کپی

    دست غیبی سیدمحمدرضا، کمالی محمد، دادگو مهدی، چابک علی. عناصر درونی و عوامل بیرونی موثر بر آموزش بالینی از دیدگاه دانشجویان فیزیوتراپی: مطالعه کیفی. پژوهش در علوم توانبخشی[Internet]. 1393؛10(3):393-407. Available from: https://sid.ir/paper/144001/fa

    IEEE: کپی

    سیدمحمدرضا دست غیبی، محمد کمالی، مهدی دادگو، و علی چابک، “عناصر درونی و عوامل بیرونی موثر بر آموزش بالینی از دیدگاه دانشجویان فیزیوتراپی: مطالعه کیفی،” پژوهش در علوم توانبخشی، vol. 10، no. 3، pp. 393–407، 1393، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/144001/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button