مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ﺍﺛﺮﺑﺨﺸﯽ آﻣﻮزﺵ ﺷﻔﻘﺖ ﺑﻪ ﺧﻮد ﺑﺮ ﻋﻮﺍﻃﻒ ﻣﻨﻔﯽ ﻭ ﻣﺜﺒﺖ، تاب آوری روان شناختی و کیفیت زندگی افراد وابسته به مصرف مواد

صفحات

 صفحه شروع 993 | صفحه پایان 1009

چکیده

 مقدمه: پژوهش حاضر با هدف بررسی ﺍﺛﺮﺑﺨﺸﯽ آﻣﻮزﺵ ﺷﻔﻘﺖ ﺑﻪ ﺧﻮد ﺑﺮ ﻋﻮﺍﻃﻒ ﻣﻨﻔﯽ ﻭ ﻣﺜﺒﺖ, تاب آوری روان شناختی و کیفیت زندگی افراد وابسته به مصرف مواد انجام شد. روش کار: روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه مردان وابسته به مواد مخدر مراجعه کننده به کلینیک های ترک اعتیاد شهر دامغان در سال 1402 بود. از بین این افراد تعداد 30 نفر به روش نمونه گیری در دسترس و با توجه به ملاک های ورود و خروج انتخاب شدند؛ و به صورت تصادفی در گروه آزمایش و گروه کنترل (هر گروه 15 نفر) قرار گرفتند. شرکت­کنندگان در مراحل پیش­آزمون و پس­آزمون مقیاس­های عاطفه مثبت و منفی واتسن کلارک و تلگن (1988)؛ کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی فرم کوتاه؛ تاب آوری روان شناختی کانر و دیویدسون (2003) را تکمیل کردند. گروه آزمایشی برنامه آموزش مبتنی بر شفقت گیلبرت (2010) را در 8 جلسه 90 دقیقه ای دریافت کرد و گروه کنترل تحت آموزش معمول روزانه قرار گرفت. تجزیه وتحلیل داده­ها با استفاده از نرم افزار SPSS-24 و آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیره با رعایت مفروضه های آماری انجام شد. نتایج: نتایج نشان داد آموزش مبتنی بر شفقت خود بر عواطف مثبت و منفی؛ کیفیت زندگی؛ تاب آوری روان شناختی به طور معناداری اثربخش است (001/0≥ P). نتیجه گیری: با توجه به نتایج پژوهش می توان به بهبود عواطف مثبت و منفی؛ کیفیت زندگی و تاب آوری روان شناختی افراد وابسته به مصرف مواد از طریق آموزش مبتنی بر شفقت خود کمک کرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button