مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

7
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

زیر ساخت های مورد نیاز برای ورود مباحث سلامت معنوی به آموزش پزشکی از دید دانشجویان علوم پزشکی شیراز

صفحات

 صفحه شروع 177 | صفحه پایان 186

چکیده

 1زمینه و هدف: سلامت معنوی در ادبیات آموزش پزشکی, به عنوان جوهر ذاتی و عنصری فرهنگ محور تلقی می­ شود که در هر جامعه ­ای به صورت منحصربه فرد بروز پیدا می­ کند. پرداختن به سلامت معنوی در سیستم ­های آموزشی و درمانی منوط به برنامه­ ریزی درست در این زمینه است. بنابراین هدف از این مطالعه, تبیین زیرساخت­ های موردنیاز برای ورود مباحث سلامت معنوی به آموزش پزشکی از دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شیراز بود. روش ها: این مطالعه کیفی با استفاده از روش تحلیل محتوا انجام شد. داده­ های مطالعه از طریق مصاحبه حضوری و نیمه ساختاری با 15 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شیراز که به روش نمونه­ گیری هدفمند انتخاب شده بودند, گردآوری و با استفاده از روش کدگذاری تحلیل شد. یافته ها: نتایج به دست آمده از تحلیل مصاحبه­ های پژوهش, منجربه شناسایی 4 مقوله اصلی برنامه ­ریزی, اجرا, محتوا و اساتید شد. مقوله برنامه ­ریزی شامل 5 مفهوم بسترسازی, زمان­بندی مناسب, برگزاری کارگاه, قرار گرفتن در چارت دروس انتخابی و برگزاری به صورت دوره فلوشیپ بود. مقوله اجرا شامل 4 مفهوم حضوری بودن آموزش ­ها, عدم تکلیف محوری, تعاملی بودن آموزش ­ها و کلاس ­ها و آموزش بر مبنای استدلال بود. مقوله محتوا شامل 4 مفهوم عملیاتی و کاربردی بودن محتوای ارائه شده, مبتنی بر رفرنس ­های علمی موجود, محتواهای دارای پشتوانه پژوهشی, ترکیبی از مباحث روز دنیا در حوزه سلامت معنوی و مطالعات بومی شده مبتنی بر بافت فرهنگی-مذهبی کشور بود. مقوله اساتید شامل 4 مفهوم ویژگی­ های رفتاری اساتید, تنوع جنسیتی, بین رشته­ ای بودن اساتید, دارای تخصص در حوزه­ های مختلف پزشکی بود. نتیجه گیری: با توجه به یافته­ های این مطالعه برای ورود مباحث سلامت معنوی به صورت کاربردی در سیستم آموزش پزشکی, لازم است تدابیر لازم در جهت برنامه­ ریزی, زمان­ بندی مناسب, شیوه اجرا و اساتید آموزش ­دهنده, اندیشیده تا با توجه به ارزش­ های مذهبی کشور و در نظر گرفتن متغیرهای فرهنگی و اجتماعی تبدیل به یک آموزش حرفه ­ای و نظام ­مند گردد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button