مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

6
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نقش تجارب معنوی در پیش بینی خودکارآمدی دانشجویان با میانجی ذهن آگاهی

صفحات

 صفحه شروع 237 | صفحه پایان 245

چکیده

 1زمینه و هدف: با توسعه خودکارآمدی می ­توان دانشجویانی سازگار و فعال هم در عرصه یادگیری و هم در زندگی فردی و اجتماعی داشت. بنابراین مطالعه حاضر با هدف بررسی نقش میانجی ذهن آگاهی در رابطه تجارب معنوی با خودکارآمدی دانشجویان انجام شد. روش ها: روش پژوهش توصیفی-همبستگی بود. جامعه پژوهش شامل تمامی دانشجویان دختر و پسر کارشناسی دانشگاه فرهنگیان استان قزوین در سال تحصیلی 1400-1399 بود که 269 نفر به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و به شیوه اینترنتی به پرسشنامه های تجارب معنوی اندروود و ترسی (2002), ذهن آگاهی چادویک و همکاران (2008) و خودکارآمدی شرر و مادوکس (1982) پاسخ دادند. جهت تحلیل داده ها از آزمون همبستگی پیرسون با کمک نرم افزار SPSS نسخه 24 و بررسی مدل پژوهش از نرم افزار AMOS استفاده شد. یافته ها: نتایج نشان داد احساس حضور خداوند (0/01> P, 0/185=β), ارتباط با خداوند (0/01>P, 0/222=β) و احساس مسئولیت در برابر دیگران (0/01>P,0/381=β) به صورت مثبت و مستقیم بر ذهن آگاهی تأثیر دارند. احساس حضور خداوند هم به صورت مستقیم (0/01>P, 0/159=β) و هم به صورت غیرمستقیم و با میانجی گری ذهن آگاهی (0/05>P, 0/085=β) بر خودکارآمدی تأثیر مثبت دارد. ارتباط با خداوند هم به صورت مستقیم (0/01>P, 0/137=β) و هم به صورت غیرمستقیم و با میانجی گری ذهن آگاهی (0/01>P, 0/102=β) بر خودکارآمدی تأثیر مثبت دارد. احساس مسئولیت در برابر دیگران هم به صورت مستقیم (0/05>P, 0/135=β) و هم به صورت غیرمستقیم و با میانجی گری ذهن آگاهی (0/01>P, 0/175=β) بر خودکارآمدی تأثیر مثبت دارد. ذهن آگاهی به صورت مستقیم و مثبت بر خودکارآمدی (0/01>P, 0/460=β) تأثیر دارد. نتیجه گیری: بر اساس نتایج این مطالعه, با آگاه سازی و بالا بردن تجارب معنوی در جهت تقویت ذهن آگاهی, می توان خودکارآمدی دانشجویان را افزایش داد. پس ضروری است که در سیاست گذاری ها و برنامه ریزی های نظام های آموزشی متولی به این امر مهم توجه ویژه ای شود و تدابیر لازم برای بهبود و ارتقای خودکارآمدی دانشجویان اندیشیده شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button