مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,623
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

759
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

3

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر آموزش بر وضعیت آگاهی و عملکرد دبیران در زمینه روش های غربالگری سرطان پستان

صفحات

 صفحه شروع 28 | صفحه پایان 35

چکیده

 مقدمه: سرطان پستان شایع ترین نوع سرطان درکل زنان و اولین سرطان شایع میان زنان کشورمان می باشد. از آنجایی که روش های غربالگری از جمله بهترین روش های تشخیص زودرس می باشند که انجام آن ها شیوع این سرطان را کاهش می دهد, لذا این مطالعه برای بررسی میزان آگاهی و عملکرد در ارتباط با روش های غربالگری سرطان پستان قبل و بعد از آموزش میان دبیران شاغل در دبیرستان های شهر آمل اجرا شد.روش بررسی: این بررسی به روش نیمه تجربی بر روی 48 نفر از دبیران شاغل در دبیرستان های دولتی شهر آمل که به روش نمونه گیری خوشه ای تصادفی از مناطق مختلف آموزش و پرورش شهری انتخاب شدند, اجرا شد. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه و چک لیست محقق ساخته بوده است که قبل و 6 ماه بعد از آموزش توسط نمونه های پژوهش تکمیل گردید, سپس اطلاعات به دست آمده با استفاده از نرم افزار آماری SPSS و استفاده از آمار توصیفی انجام شد و P<0.05 معنی دار تلقی گردید.یافته ها: نتایج حاصل از آزمون های آماری نشان داد که قبل از آموزش, درصد افراد دارای آگاهی و عملکرد مطلوب برای خودآزمایی پستان, معاینه کلینیکی و ماموگرافی به ترتیب (9.3 درصد و 1.9درصد)(0 درصد و 6.3 درصد)(0 درصد و 0 درصد) بوده و بعد از آموزش این مقادیر به ترتیب به (39.5 درصد و 14.8 درصد)(40.7 درصد و44.4 درصد)(51.9 درصد و 38.9 درصد) افزایش یافته است که تفاوت آماری میان آن ها معنی دار بوده است (.(P=0.0001نتیجه گیری: بر اساس نتایج این پژوهش, آموزش بر بهبود میزان آگاهی و عملکرد روش های غربالگری سرطان پستان نقش داشته است. لذا, توصیه می شود که سیاست هایی جهت آموزش, افزایش مراکز غربالگری و یادآوری منظم جهت غربالگری پستان اتخاذ گردد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    ساعت ساز، سوسن، رضایی، رزیتا، نظری، رقیه، حاجی حسینی، فاطمه، و سیدی اندی، سیدجلیل. (1388). تاثیر آموزش بر وضعیت آگاهی و عملکرد دبیران در زمینه روش های غربالگری سرطان پستان. بیماریهای پستان ایران، 2(3-4)، 28-35. SID. https://sid.ir/paper/144698/fa

    Vancouver: کپی

    ساعت ساز سوسن، رضایی رزیتا، نظری رقیه، حاجی حسینی فاطمه، سیدی اندی سیدجلیل. تاثیر آموزش بر وضعیت آگاهی و عملکرد دبیران در زمینه روش های غربالگری سرطان پستان. بیماریهای پستان ایران[Internet]. 1388؛2(3-4):28-35. Available from: https://sid.ir/paper/144698/fa

    IEEE: کپی

    سوسن ساعت ساز، رزیتا رضایی، رقیه نظری، فاطمه حاجی حسینی، و سیدجلیل سیدی اندی، “تاثیر آموزش بر وضعیت آگاهی و عملکرد دبیران در زمینه روش های غربالگری سرطان پستان،” بیماریهای پستان ایران، vol. 2، no. 3-4، pp. 28–35، 1388، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/144698/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button