مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

46
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسهٔ اثربخشی آموزش مبتنی بر طرح واره و آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد بر سرکوبگری عاطفی در مادران مراقب خانواده

صفحات

 صفحه شروع 91 | صفحه پایان 91

چکیده

 زمینه و هدف: مادران مراقبت کننده از کودکان با اختلال اتیسم و کودکان دچار اختلال جسمی حرکتی در خطر ابتلا به مشکلات و ناتوانی های روانی هستند. هدف پژوهش حاضر, مقایسهٔ اثربخشی آموزش مبتنی بر طرح واره و آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد بر سرکوبگری عاطفی در مادران مراقب خانواده بود. روش بررسی: روش پژوهش نیمه آزمایشی با استفاده از طرح پیش آزمون و پس آزمون و پیگیری همراه با گروه گواه بود. جامعهٔ آماری پژوهش را همهٔ مادران کودکان با اختلال اتیسم و کودکان با مشکلات جسمی حرکتی تشکیل دادند که فرزندشان در مدارس ویژهٔ شهر تهران در سال 1398 مشغول به تحصیل بود. از میان آن ها 45 مادر داوطلب واجد شرایط وارد مطالعه شدند و با همگن سازی سن و مدت زمان مراقبت در دو گروه آزمایش و یک گروه گواه قرار گرفتند. شرکت کننده ها به نسخۀ کوتاه پرسش نامهٔ سازش یافتگی واینبرگر (واینبرگر و شوارتز, 1990) و نسخهٔ کوتاه پرسش نامهٔ طرح وارهٔ یانگ (یانگ, 1998) و نسخهٔ دوم پرسش نامهٔ پذیرش و عمل (بوند و همکاران, 2011) پاسخ دادند. به منظور تحلیل داده ها از آزمون های تحلیل واریانس, خی دو, تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر و آزمون تعقیبی بونفرونی در نرم افزار SPSS و سطح معناداری 0٫05 استفاده شد. یافته ها: اثر گروه, اثر زمان و اثر متقابل گروه و زمان بر سرکوبگری عاطفی و مؤلفه های آن شامل بازداری و دفاعی بودن معنادار بود (0٫05>p)؛ همچنین نتایج حاکی از تفاوت معنادار آموزش مبتنی بر طرح واره و آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد با یکدیگر (0٫006=p) و با گروه گواه (0٫001=p) در مؤلفۀ دفاعی بودن و تفاوت معنادار هر دو نوع آموزش با گروه گواه (0٫001=p) در نمرهٔ کل سرکوبگری عاطفی بود. در گروه های آزمایش, در مؤلفه های بازداری و دفاعی بودن و نمرهٔ کل سرکوبگری عاطفی, بین میانگین های مراحل پیش آزمون با پس آزمون و پیگیری تفاوت معنادار وجود داشت (0٫001=p). هر دو نوع آموزش برای هر سه متغیر یادشده, در طول زمان اثر ماندگار داشتند (1٫000=p). نتیجه گیری: براساس یافته های پژوهش, آموزش مبتنی بر طرح واره و آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد بر کاهش سرکوبگری عاطفی و مؤلفه های آن شامل بازداری و دفاعی بودن اثربخش است؛ اما درمقام مقایسه, آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد بر کاهش مؤلفهٔ دفاعی بودن اثربخش تر است.

چندرسانه ای

  • ثبت نشده است.
  • استنادها

    ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button