Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

690
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

614
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مشارکت دانشگاه های علوم انسانی در چرخه نظریه پردازی و نقش مراکز رشد علوم انسانی

صفحات

 صفحه شروع 53 | صفحه پایان 61

چکیده

 اگر چرخه نظریه پردازی را شاخص برای تولید دانش نهادهای دانشگاهی در نظر بگیریم مشارکت دانشگاه ها در حوزه علوم انسانی در توسعه علمی و نظریه پردازی از اهمیت ویژه برخوردار خواهد بود. کارآمدی عملی نظریه پردازی, مشروط به عملیاتی شدن دانش تولید شده و حرکت آن از گام استدلال قیاسی (نظریه هنجاری) به گام استدلال استقرایی (نظریه توصیفی)در چرخه نظریه پردازی می باشد. بدین ترتیب نظریه آزمایی در گام استدلال استقرایی را می توان ماموریت اصلی دانشگاه علوم انسانی محسوب کرد. در این چرخه, بی قاعدگی های دیده شده منجر به تولید دانش و نظریه پردازی و دستیابی به مرجعیت دانشگاه علوم انسانی می گردد. بمنظور حرکت چرخه دانش از نظریه به واقعیت و تبدیل دانش در چرخه نظریه پردازی از استدلال قیاسی (نظریه هنجاری) به استدلال استقرایی (نظریه توصیفی) نیازمند هدفگذاری دانشگاه ها بمنظور مشارکت و حضور آنان با ماموریتهای متنوعی است که بتوانند این بی قاعدگی ها را شناسایی و تبیین نمایند. این بدین معنی است که در چرخه تولید دانش تمامی دانشگاه ها از اهمیت یکسانی در توسعه علمی برخوردار هستند. با توجه به ماهیت ذاتی دانشگاه های علوم انسانی در ارتباط مستقیم با جامعه, ایجاد مراکز رشد علوم انسانی می تواند موجب ارتباط مستقیم اساتید دانشگاه ها با جامعه شده و تولید دانش بومی علوم انسانی را سبب گردد. در واقع این مراکز می توانند با راه اندازی کسب وکار در حوزه علوم انسانی با بهره مندی از اساتید دانشگاه علوم انسانی و سایر دانشگاه ها موجب ارتباط با نهادهای مختلف فرهنگی جامعه در راستای مولفه های الگوی بومی شوند. چنین ساختاری با رفع موانع توسعه نظام آموزش عالی, موجب تعریف اکوسیستم آموزشی در دانشگاه های علوم انسانی خواهد شد که بسترساز نظریه پردازی مبتنی بر دانش بومی در کشور خواهد گردید.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    حسنی، محمدحسن. (1398). مشارکت دانشگاه های علوم انسانی در چرخه نظریه پردازی و نقش مراکز رشد علوم انسانی. رشد فناوری، 16(61 )، 53-61. SID. https://sid.ir/paper/144990/fa

    Vancouver: کپی

    حسنی محمدحسن. مشارکت دانشگاه های علوم انسانی در چرخه نظریه پردازی و نقش مراکز رشد علوم انسانی. رشد فناوری[Internet]. 1398؛16(61 ):53-61. Available from: https://sid.ir/paper/144990/fa

    IEEE: کپی

    محمدحسن حسنی، “مشارکت دانشگاه های علوم انسانی در چرخه نظریه پردازی و نقش مراکز رشد علوم انسانی،” رشد فناوری، vol. 16، no. 61 ، pp. 53–61، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/144990/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا