مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,023
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

226
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی نقش نظام آموزشی و ناسیونالیستهای عرب در گسترش ایدئولوژی ناسیونالیسم در عراق (1921تا1941م/1300تا1320ش)

صفحات

 صفحه شروع 53 | صفحه پایان 70

چکیده

 کشور عراق از آغاز تاسیس, در سال 1921م/1300ش, در مرزهای خود مردمانی به شدت مختلط را در برگرفته بود که به صورت جامعه سیاسی واحدی, با درک هویتی مشترک, با هم تلفیق نیافته بودند. برای حاکمان عراق, نظام آموزشی مهم ترین و بهترین ابزار برای گسترش هویت ملی مشترک در جامعه بود؛ درنتیجه, نظام آموزشی متمرکز ایجاد شد و مدارس جدید گسترش یافتند و آموزش نوین با محتوای ناسیونالیستی از بغداد به دیگر نقاط کشور انتقال یافت. این پژوهش با روش توصیفی تحلیلی و شیوه گردآوری اطلاعات از راه منابع کتابخانه ای سامان یافته است و به دنبال پاسخ به این دو پرسش است: ملی گرایی و تزریق هویت ملی در جامعه عراق چگونه آغاز شد و گسترش یافت؟ ناسیونالیست ها در گسترش ناسیونالیسم در عراق, به دنبال چه اهداف و انگیزه هایی بودند؟ نتایج پژوهش نشان می دهد ناسیونالیست های عرب همچون ساطع الحصری و فاضل جمالی و سامی شوکت, به همراه ناسیونالیست های سوری و فلسطینی که در عراق تدریس می کردند, در گسترش هویت ملی نقش مهمی بازی کردند. آنها هویت ملی مشترک با زیربنای عربیسم را از راه تدریس تاریخ و زبان مشترک عربی که برای برنامه درسی تدوین شده بود, در مدارس گسترش دادند. درنهایت, گسترش ناسیونالیسم دو انگیزه مهم ایجاد هویت مشترک در جامعه چندهویتی عراق و تاکید بر نقش آن کشور در وحدت عربی را دنبال می کرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    خاکرند، شکراله، و یدالهی، سیاوش. (1398). بررسی نقش نظام آموزشی و ناسیونالیستهای عرب در گسترش ایدئولوژی ناسیونالیسم در عراق (1921تا1941م/1300تا1320ش). پژوهش های تاریخی (مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی اصفهان)، 55 (دوره جدید 11)(4 (پیاپی 44) )، 53-70. SID. https://sid.ir/paper/148693/fa

    Vancouver: کپی

    خاکرند شکراله، یدالهی سیاوش. بررسی نقش نظام آموزشی و ناسیونالیستهای عرب در گسترش ایدئولوژی ناسیونالیسم در عراق (1921تا1941م/1300تا1320ش). پژوهش های تاریخی (مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی اصفهان)[Internet]. 1398؛55 (دوره جدید 11)(4 (پیاپی 44) ):53-70. Available from: https://sid.ir/paper/148693/fa

    IEEE: کپی

    شکراله خاکرند، و سیاوش یدالهی، “بررسی نقش نظام آموزشی و ناسیونالیستهای عرب در گسترش ایدئولوژی ناسیونالیسم در عراق (1921تا1941م/1300تا1320ش)،” پژوهش های تاریخی (مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی اصفهان)، vol. 55 (دوره جدید 11)، no. 4 (پیاپی 44) ، pp. 53–70، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/148693/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button