مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

577
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

801
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

گونه شناسی نحوه «تقابل» جامعه ایرانی پس از هجوم مغول

صفحات

 صفحه شروع 101 | صفحه پایان 120

چکیده

 مغولان در سال 616ق/1219م و به رهبری چنگیزخان مغول, وارد سرزمین های شرقی بلاد اسلامی شدند و در مناسبت های اجتماعی و سیاسی این سرزمین ها تغییرات عمده ای پدید آوردند. پیامدهای سیاسی, اقتصادی و اجتماعی هجوم مغول به گونه ای بود که دوره اسلامی تاریخ ایران را می توان به پیش از مغول و پس از آن تقسیم کرد. این تغییرات چنان تاثیرگذار بود که بسیاری از مظاهر اجتماعی و بنیان های جامعه ایرانی را متحول کرد. البته تمامی تغییرات تنها از هجوم مغول ناشی نبود و این مساله بخشی از ماجرا را تشکیل می داد و بخش دیگر مساله, تغییراتی بود که ایرانی ها خود به آن دست زدند, چه اینکه آن را از سر آگاهی انجام داده باشند یا از سر اجبار برای ادامه حیات اجتماعی. مجموع این تغییرات, تحولاتی اساسی را به وجود آورد که آن را باید «واژگونی اجتماعی» در ایران پس از مغول تعبیر کرد. در قبال این واژگونی اجتماعی, جامعه ایرانی سه رویکرد متفاوت از خود نشان داد: همکاری, سکوت و تقابل. به نظر می رسد آن دسته از ایرانی ها که به تقابل اقدام کردند و اعتراض هایی را ترتیب دادند در غالب دو رویکرد کلی فعالیت می کردند: حرکت های مبتنی بر تفکرهای منجی گرایانه و فعالیت های فتیان. حرکت های منجی گرایانه خود به سه دسته تقسیم می شدند: جلال الدین های دروغین, مهدیان دروغین و انتظار بازگشت خلافت عباسی. این سه گونه متفاوت تنها در معرفی نمونه و مصداق متفاوت بودند و درمجموع, هر سه جامعه را به این باور می رساند که شخصی ظهور خواهد کرد و آنها را از فلاکت و ادبار نجات خواهد داد. درهمین راستا, چون این حرکت ها نظام فکری مدونی نداشتند, درنهایت موفق نشدند به صورت نهضتی فراگیر درآیند. در مقابل, فتیان چون از نظام نامه ها و مرام نامه های مدون بهره می برد و جامعه نخبه ایرانی از آنها پشتیبانی می کرد به موفقیت های موثرتری دست یافت و درنهایت, یکی از عواملی شد که نظام ایلخانی را از درون مضمحل کرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    فیاض انوش، ابوالحسن، عظیمی زواره، ندا، و الهیاری، فریدون. (1397). گونه شناسی نحوه «تقابل» جامعه ایرانی پس از هجوم مغول. پژوهش های تاریخی (مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی اصفهان)، 54 (دوره جدید 10)(2 (پیاپی 38) )، 101-120. SID. https://sid.ir/paper/148805/fa

    Vancouver: کپی

    فیاض انوش ابوالحسن، عظیمی زواره ندا، الهیاری فریدون. گونه شناسی نحوه «تقابل» جامعه ایرانی پس از هجوم مغول. پژوهش های تاریخی (مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی اصفهان)[Internet]. 1397؛54 (دوره جدید 10)(2 (پیاپی 38) ):101-120. Available from: https://sid.ir/paper/148805/fa

    IEEE: کپی

    ابوالحسن فیاض انوش، ندا عظیمی زواره، و فریدون الهیاری، “گونه شناسی نحوه «تقابل» جامعه ایرانی پس از هجوم مغول،” پژوهش های تاریخی (مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی اصفهان)، vol. 54 (دوره جدید 10)، no. 2 (پیاپی 38) ، pp. 101–120، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/148805/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button