مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,016
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

918
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

رویکرد شناخت درمانی و بررسی دو تحریف شناختی (تعمیم مبالغه آمیز و نتیجه گیری شتابزده) مبتنی بر تمثیل های مثنوی مولوی

صفحات

 صفحه شروع 49 | صفحه پایان 66

چکیده

 تضادها, ناسازگاری ها, اختلاف ها, تغییرها و تبدیل های سریع و پیاپی دنیای امروز, ممکن است انسان معاصر را به چالش های جدی, بی امنیتی روانی و اجتماعی دچار کند؛ همچنین گاه تحریف باورها و شناخت های انسان به نوعی نارضایتمندی می انجامد. کسب مهارت های لازم برای تغییر نگرش های ناسازگارانه و سازگاری با خویشتن و جهان بیرون از جمله راهکارهای ایمنی در برابر این چالش هاست.در روان درمانی به طور عام و در درمان های شناختی- رفتاری به طور خاص, تجربه نوعی تغییر در مسیر مطلوب, به افراد آموزش داده می شود. این آموزش ها در چارچوب ساختارمند تمثیل ها و قصه ها بسیار مفید و موثر است؛ توضیح و تبیین برخی مفاهیم پیچیده برای افراد بسیار دشوار است و با استفاده از تمثیل این مفاهیم به صورت کاملا ساده و عینی بازآفرینی می شود؛ همچنین با تمثیل افزون بر اینکه تفکر انتزاعی فرد برون سازی می گردد, به شکل مفاهیم ملموس نیز ترجمه می شود.تمثیل های مثنوی مولانا, به سبب ویژگی های خاصی, جایگاه مهمی در درمان های شناختی دارد؛ ساختار مناسب, نکته های ظریف در چگونگی ارائه تمثیل در متن و فرایند انتقال مفاهیم, پیوند مفاهیم نظری و انتزاعی با تصاویر روشن و پویا, ازجمله این ویژگی هاست. در این جستار مبحث شناخت درمانی و دو تحریف شناختی, تعمیم مبالغه آمیز و نتیجه گیری شتابزده, مبتنی بر چند تمثیل مرتبط با موضوع بررسی شده است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    وفایی فرد، مریم، رحیمی، سیدمهدی، بهنام فر، محمد، و خامسان، احمد. (1396). رویکرد شناخت درمانی و بررسی دو تحریف شناختی (تعمیم مبالغه آمیز و نتیجه گیری شتابزده) مبتنی بر تمثیل های مثنوی مولوی. متن شناسی ادب فارسی (مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی اصفهان)، 9(2 (پیاپی 34) )، 49-66. SID. https://sid.ir/paper/149154/fa

    Vancouver: کپی

    وفایی فرد مریم، رحیمی سیدمهدی، بهنام فر محمد، خامسان احمد. رویکرد شناخت درمانی و بررسی دو تحریف شناختی (تعمیم مبالغه آمیز و نتیجه گیری شتابزده) مبتنی بر تمثیل های مثنوی مولوی. متن شناسی ادب فارسی (مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی اصفهان)[Internet]. 1396؛9(2 (پیاپی 34) ):49-66. Available from: https://sid.ir/paper/149154/fa

    IEEE: کپی

    مریم وفایی فرد، سیدمهدی رحیمی، محمد بهنام فر، و احمد خامسان، “رویکرد شناخت درمانی و بررسی دو تحریف شناختی (تعمیم مبالغه آمیز و نتیجه گیری شتابزده) مبتنی بر تمثیل های مثنوی مولوی،” متن شناسی ادب فارسی (مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی اصفهان)، vol. 9، no. 2 (پیاپی 34) ، pp. 49–66، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/149154/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button