مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,066
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی آسیب شناسانه باورهای غیرمنطقی دانشجویان

صفحات

 صفحه شروع 99 | صفحه پایان 117

چکیده

 پژوهش حاضر به بررسی باورهای غیرمنطقی دانشجویان دانشگاه شیراز در سال 1388 می پردازد. به منظور دستیابی به اهداف پژوهش از میان دانشجویان دختر و پسر تعداد 400 نفر به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شدند. که از این تعداد 311 نفر (با 89 نفر افت نمونه) به پرسشنامه باورهای غیرمنطقی جونز (IBT) پاسخ کامل دادند.برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون غیرپارامتریک فریدمن استفاده شد. رتبه آزمودنی ها در فاکتورهای ده گانه باورهای غیرمنطقی و در سوالات هر عامل به طور جداگانه با هم مقایسه شد. نتایج نشان می دهد:1. مولفه های کمال گرایی (P), نگرانی توام با اضطراب (AO), انتظار بیش از حد از خود (HSE), واکنش عاجزانه به ناکامی (FR) و آمادگی برای سرزنش (BP), به ترتیب بالاترین رتبه را در میان مولفه های باورهای غیرمنطقی جونز از آن خود کرده اند. این نتیجه گویای آن است که آزمودنی ها در این پنج مولفه در مقایسه با سایر مولفه ها غیرمنطقی تر فکر می کنند. بی مسولیتی عاطفی (EI) و به ترتیب اجتناب از مشکل (PA), توقع تایید از دیگران (DA), درماندگی در برابر تغییر (HC), وابستگی (D) پایین ترین رتبه را از آن خود کرده که نشان می دهد باورهای غیرمنطقی آزمودنی ها در این مولفه ها در مقایسه با سایر مولفه ها کمتر است.2. طبق یافته های پژوهش حاضر, جنسیت در میزان باورهای غیرمنطقی تاثیر ندارد. نتایج نشان می دهد هر دو گروه از دانشجویان دختر و پسر در مولفه کمال گرایی (P) و به ترتیب در مولفه های انتظار بیش از حد از خود (HSE) و نگرانی زیاد توام با اضطراب (AO) بالاترین رتبه و در مولفه بی مسولیتی عاطفی (EI) و به ترتیب اجتناب از مشکل (PA) و توقع تایید از دیگران (DA) پایین ترین رتبه را از آن خود کرده اند.3. همچنین نتایج بیانگر آن است میزان و نوع پاسخ های دختران و پسران به سوالات تشکیل دهنده مولفه های ده گانه جونز به صورت معناداری متفاوت است.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

فیاض، ایراندخت، و کیانی، ژاله. (1387). بررسی آسیب شناسانه باورهای غیرمنطقی دانشجویان . راهبرد فرهنگ، 1(4)، 99-117. SID. https://sid.ir/paper/149292/fa

Vancouver: کپی

فیاض ایراندخت، کیانی ژاله. بررسی آسیب شناسانه باورهای غیرمنطقی دانشجویان . راهبرد فرهنگ[Internet]. 1387؛1(4):99-117. Available from: https://sid.ir/paper/149292/fa

IEEE: کپی

ایراندخت فیاض، و ژاله کیانی، “بررسی آسیب شناسانه باورهای غیرمنطقی دانشجویان ،” راهبرد فرهنگ، vol. 1، no. 4، pp. 99–117، 1387، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/149292/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button