مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,315
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

743
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

پهنه بندی پدیده لغزش با استفاده از روش LNRF در جاده هراز (از امامزاده هاشم تا لاریجان)

صفحات

 صفحه شروع 107 | صفحه پایان 128

چکیده

زمین لغزش همواره به عنوان یکی از مخاطرات محیطی برای فعالیت های انسانی محسوب شده است. از این رو مطالعه و شناخت عوامل به وجود آورنده, و دست یابی به مکانبسم هایی جهت کنترل آنها جزء اهداف کاربردی محسوب می گردد. پهنه بندی لغزش یکی از روش هایی است که می توان به کمک آن مناطق بحرانی را تعیین کرده و از نقشه های پهنه بندی به دست آمده در برنامه ر یزی ها استفاده کرد. در این تحقیق, هدف, بررسی علل رویداد زمین لغزش و ارزیابی میزان وقوع این پدیده از طریق مدل های ریاضی و کمی در جاده هراز از امامزاده هاشم تا لاریجان است. از آنجا که در این منطقه زمین لغزش های فراوانی اتفاق می افتد و خسارات هایی به اراضی, مناطق مسکونی و راه های ارتباطی وارد می کند, بنابراین, هدف شناخت عوامل مسبب و تشدید کننده و سرانجام پهنه بندی زمین لغزش از طریق مدل کمی بوده است. برای دستیابی به این هدف ابتدا عوامل مهم و تاثیرگذار در پدیده لغزش از قبیل شیب, جهت شیب, سنگ شناسی, گسل فاصله از جاده, کابری زمین و ... بررسی شده و در نرم افزار ILWIS رقومی شده اند. سپس با استفاده از عکس های هوایی و بازدید میدانی با استفاده از GPS کلیه لغزش های موجود در حوضه شناسایی و به روی نقشه منتقل گردیده اند. پس از تعیین وسعت و درصد زمین لغزش ها در کلاس های مختلف, کمی کردن عوامل موثر و وزن دهی به طبقات با توجه به پارامترهای مدل LNRF صورت پذیرفته است و نقشه های عوامل بر اساس مقادیر وزنی تهیه شده است. در نهایت, با اعمال نقشه های عوامل وزنی ساخته شده در مدل فوق طبقه بندی آنها بر اساس نقاط شکست نمودار تجمعی فراوانی وزن داده ها, نقشه پهنه بندی نهایی زمین لغزش به دست آمده است.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

رنجبر، محسن، و معمارافتخاری، محمد. (1391). پهنه ‌بندی پدیده لغزش با استفاده از روش LNRF در جاده هراز (از امامزاده‌ هاشم تا لاریجان). جغرافیا، 10(33)، 107-128. SID. https://sid.ir/paper/150509/fa

Vancouver: کپی

رنجبر محسن، معمارافتخاری محمد. پهنه ‌بندی پدیده لغزش با استفاده از روش LNRF در جاده هراز (از امامزاده‌ هاشم تا لاریجان). جغرافیا[Internet]. 1391؛10(33):107-128. Available from: https://sid.ir/paper/150509/fa

IEEE: کپی

محسن رنجبر، و محمد معمارافتخاری، “پهنه ‌بندی پدیده لغزش با استفاده از روش LNRF در جاده هراز (از امامزاده‌ هاشم تا لاریجان)،” جغرافیا، vol. 10، no. 33، pp. 107–128، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/150509/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button