مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

653
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

404
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

الگوی ساختاری کمال گرایی، انگیزش تحصیلی و بهزیستی روان شناختی در دانش آموزان دبیرستانی

صفحات

 صفحه شروع 311 | صفحه پایان 327

چکیده

 هدف: هدف پژوهش تعیین الگوی علی روابط بین مؤلفه های کمال گرایی و بهزیستی روان شناختی با تاکید بر نقش واسطه ای مؤلفه های انگیزش تحصیلی بود. روش: روش پژوهش همبستگی و جامعه آماری, دانش آموزان دختر و پسر دبیرستانی شهر کرمانشاه به تعداد 16138 در سال تحصیلی 94– 1393 بود. با روش نمونه گیری تصادفی چندمرحله ای از بین نواحی سه گانه آموزش و پرورش 4 دبیرستان دخترانه مائده, کوثر, جلال آل احمد, حضرت معصومه و 4 دبیرستان پسرانه شهید آوینی, شهید انصاری, شهید تندگویان و ادیب و از هر دبیرستان بین 55 تا 60 تا دانش آموز و درمجموع 456 دانش آموز بر اساس جدول کرجسی-مورگان 1970 انتخاب شد. داده ها از طریق پرسشنامه کمال گرایی چندبُعدی تهران-بشارت (1386), انگیزش تحصیلی والرند, پلتییر, بلیس, بریر, سنکال و والیرس (1992) و بهزیستی روان شناختی ریف 1995 جمع آوری شد. یافته ها: نتایج نشان داد الگو با داده های این پژوهش برازش مناسبی دارد. هم چنین بررسی اثر مستقیم و غیرمستقیم نشان داد که انگیزش تحصیلی خودتعیین گر, نقش واسطه ای را در ارتباط بین کمال گرایی خودمحور و بهزیستی روان شناختی (68/0=β , 002/0=P) ایفا می کند. اما برخلاف فرض اولیه الگو, نقش واسطه ای انگیزش غیرخودتعیین گر, در ارتباط بین کمال گرایی جامعه محور و بهزیستی روان شناختی تأیید نشد (075/0=β , 098/0=P). نتیجه گیری: به طورکلی می توان گفت انگیزش تحصیلی, در ارتباط بین کمال گرایی و بهزیستی روان شناختی نقش کلیدی دارد. بنابراین لازم است در برنامه ریزی آموزشی بر این سازه ها بیش از پیش توجه شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    کریمی، کامبیز، کاوسیان، جواد، کرامتی، هادی، عرب زاده، مهدی، و رمضانی، ولی اله. (1395). الگوی ساختاری کمال گرایی, انگیزش تحصیلی و بهزیستی روان شناختی در دانش آموزان دبیرستانی. روان شناسی کاربردی، 10(3 (پیاپی 39) )، 311-327. SID. https://sid.ir/paper/151727/fa

    Vancouver: کپی

    کریمی کامبیز، کاوسیان جواد، کرامتی هادی، عرب زاده مهدی، رمضانی ولی اله. الگوی ساختاری کمال گرایی, انگیزش تحصیلی و بهزیستی روان شناختی در دانش آموزان دبیرستانی. روان شناسی کاربردی[Internet]. 1395؛10(3 (پیاپی 39) ):311-327. Available from: https://sid.ir/paper/151727/fa

    IEEE: کپی

    کامبیز کریمی، جواد کاوسیان، هادی کرامتی، مهدی عرب زاده، و ولی اله رمضانی، “الگوی ساختاری کمال گرایی, انگیزش تحصیلی و بهزیستی روان شناختی در دانش آموزان دبیرستانی،” روان شناسی کاربردی، vol. 10، no. 3 (پیاپی 39) ، pp. 311–327، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/151727/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button