مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

829
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

777
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نقش میانجی گر دشواری های بین فردی در رابطه بین اجتناب تجربی با افسردگی و اضطراب

صفحات

 صفحه شروع 523 | صفحه پایان 542

چکیده

 هدف: هدف پژوهش تعیین نقش میانجی­ گر دشواری­ های بین فردی در رابطه بین ابعاد اجتناب تجربی با افسردگی و اضطراب بود. روش: روش پژوهش همبستگی و جامعه آماری تمامی ساکنان مرد و زن منطقه 7 شهر کرج در سال 1395 به­ تعداد 124688 نفر بود. از میان فهرست پارک­ ها با روش نمونه­ برداری تصادفی, پارک­ الغدیر, آزادی و گل نرگس انتخاب و حجم نمونه در پژوهش های الگویابی معادله­ های ساختاری, بر اساس پیشنهاد گاداگنولی و ولیسر (1998), 300 نفر برآورد و از میان داوطلبانی انتخاب شد؛ که شرایط ورود به پژوهش را داشتند. ابزار پژوهش پرسشنامه اجتناب تجربی گامز, چمیلسکی, کتوو, راجرو و واتسون (2011), مقیاس دشواری­ های بین­ فردی-47 پیلکونیس, کیم, پرویتی و بارخام (1996), پرسشنامه افسردگی بک, اِستیر و براون 1996 و پرسشنامه اضطراب بک, اِپستین, براون و اِستین (1988) بود. فاصله مهلنوبایس نشان داد داده­ های هیچ­ یک از آزمودنی­ ها پرت نیست. پس از حذف 50 پرسشنامه مخدوش, داده­ های 250 نفر تحلیل شد. یافته­ ها: نتایج نشان داد ضرایب مسیر غیرمستقیم بین مؤلفه­ های اجتناب رفتاری (151/0=β , 016/0=P), حواس پرتی/فرونشانی (151/0=β , 021/0=P), پریشانی ناسازگار (270/0=β , 001/0=P) و تحمل پریشانی (161/0=β , 005/0=P) با افسردگی و اضطراب معنادار است. نتیجه­ گیری: دشواری­ های بین­ فردی از راهبرد اجتناب از برخی افکار, خاطره­ ها و فعالیت ها ناشی می­ شود که در درازمدت به افسردگی و اضطراب منتهی می­ شود. از سوی دیگر دشواری­ های بین فردی ممکن است بر پاسخ افراد افسرده و مضطرب به درمان تاثیرگذار باشد, از این رو, برای پیشگیری اولیه آموزش نحوه مقابله با اجتناب تجربی در مراحل رشد به اولیاء, مربیان و تمرکز بر آن در درمان ضروری به­ نظر می­ رسد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    آفتاب، رویا. (1395). نقش میانجی گر دشواری های بین فردی در رابطه بین اجتناب تجربی با افسردگی و اضطراب. روان شناسی کاربردی، 10(4 (پیاپی 40) )، 523-542. SID. https://sid.ir/paper/151742/fa

    Vancouver: کپی

    آفتاب رویا. نقش میانجی گر دشواری های بین فردی در رابطه بین اجتناب تجربی با افسردگی و اضطراب. روان شناسی کاربردی[Internet]. 1395؛10(4 (پیاپی 40) ):523-542. Available from: https://sid.ir/paper/151742/fa

    IEEE: کپی

    رویا آفتاب، “نقش میانجی گر دشواری های بین فردی در رابطه بین اجتناب تجربی با افسردگی و اضطراب،” روان شناسی کاربردی، vol. 10، no. 4 (پیاپی 40) ، pp. 523–542، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/151742/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button