مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,453
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,367
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی مداخله شناختی - رفتاری بر کمال گرایی و احساس گناه در دانشجویان

صفحات

 صفحه شروع 71 | صفحه پایان 85

چکیده

 هدف: هدف پژوهش تعیین میزان اثربخشی مداخله شناختی - رفتاری بر کمال گرایی و احساس گناه دانشجویان بود.روش: روش پژوهش تجربی, با پیش آزمون, پس آزمون و گروه گواه و جامعه آماری کلیه دانشجویان مشغول به تحصیل موسسه آموزش عالی دانش پژوهان شهر اصفهان به تعداد 4000 نفر در نیم سال اول سال تحصیلی 1391-1390 بود. از میان آنها به شیوه تصادفی چند مرحله ای 14 نفر در گروه آزمایش و 14 نفر در گروه گواه جایگزین شد. ابزار پژوهش مقیاس کمال گرایی اهواز نجاریان, عطاری و زرگر (1378) و آزمون احساس گناه آیزنک, 2007 بود. مداخله شناختی - رفتاری برگرفته از طرح آنتونی, ایرونسون و اشنایدر (2007), مشتمل بر 8 جلسه, هفته ای 1 جلسه 1.5 ساعته در مورد گروه آزمایش اجرا و داده ها با استفاده از کواریانس چند متغیری تحلیل شد.یافته ها: نتایج نشان داد مداخله شناختی - رفتاری, کمال گرایی و احساس گناه را در آزمودنی های گروه آزمایش در مقایسه با گروه گواه کاهش داده و این اثر در پیگیری یک ماهه نیز تداوم داشته است.نتیجه گیری: مداخله شناختی - رفتاری با اصلاح افکار و عقاید زیربنایی افراد درباره فواید و ضررهای افکار کمال گرایانه, نقش موثری در بهبود کمال گرایی و احساس گناه دارد. پیشنهاد می شود با توجه به تاثیر کمال گرایی در همه جنبه های زندگی, افراد مبتلا در دوران کودکی شناسایی شوند و اقدامات لازم در مورد آنها انجام گیرد.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

زرگر، یداله، مردانی، مریم، و مهرابی زاده هنرمند، مهناز. (1391). اثربخشی مداخله شناختی - رفتاری بر کمال گرایی و احساس گناه در دانشجویان. روان شناسی کاربردی، 6(4 (پیاپی 24))، 71-85. SID. https://sid.ir/paper/151747/fa

Vancouver: کپی

زرگر یداله، مردانی مریم، مهرابی زاده هنرمند مهناز. اثربخشی مداخله شناختی - رفتاری بر کمال گرایی و احساس گناه در دانشجویان. روان شناسی کاربردی[Internet]. 1391؛6(4 (پیاپی 24)):71-85. Available from: https://sid.ir/paper/151747/fa

IEEE: کپی

یداله زرگر، مریم مردانی، و مهناز مهرابی زاده هنرمند، “اثربخشی مداخله شناختی - رفتاری بر کمال گرایی و احساس گناه در دانشجویان،” روان شناسی کاربردی، vol. 6، no. 4 (پیاپی 24)، pp. 71–85، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/151747/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button