مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

920
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

686
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ویژگی های روان سنجی آزمون خطرپذیری بادکنکی در جوانان ایرانی

صفحات

 صفحه شروع 121 | صفحه پایان 136

چکیده

 هدف: هدف پژوهش حاضر طراحی, تعیین روایی و هنجاریابی آزمون خطرپذیری بادکنکی در نمونه ای از جوانان ایرانی بود. روش: روش پژوهش مقطعی, از نوع پژوهش های همبستگی و جامعه آماری کلیه دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی در ترم دوم سال تحصیلی 94-1393 به تعداد 6000 نفر بود. از بین آن ها حجم نمونه با لحاظ کردن ملاک های ورود و خروج و با توجه به کافی بودن 15 نمونه به ازای هر متغیر و حجم نمونه پژوهش های مشابه به روش نمونه گیری در دسترس تعداد 400 نفر انتخاب شد. برای جمع آوری داده ها از آزمون خطرپذیری بادکنکی لجوئز, رید, کهلر, ریچاردز, رامسی و همکاران (2002), که طراحی آن مبتنی بر فرهنگ و زبان فارسی بود, و مقیاس خطرپذیری در موقعیت های اجتماعی نجاتی (1392ب) و پرسشنامه اضطراب, افسردگی و استرس لاویباند و لاویباند (1995) برای بررسی روایی همزمان استفاده شد. داده ها با استفاده از روش های تحلیل واریانس چندمتغیره و همبستگی تحلیل شد. یافته ها: پس از حذف 46 پرسشنامه ناقص و داده های پرت, نتایج نشان داد آزمون از آلفای کرونباخ مناسبی=79/0 برخوردار است. رابطه جنس (292/0=F, 738/0=P) و تاهل (24/4=F, 651/0=P) با نمره های شاخص های آزمون معنادار نبود. همچنین آزمون خطرپذیری بادکنکی روایی همزمان مناسبی با مقیاس خطرپذیری در موقعیت های اجتماعی (45/0-=r, 05/0=P) و مقیاس اضطراب, افسردگی و استرس (81/0-r=, 05/0=P) داشت. نتیجه گیری: آزمون خطرپذیری بادکنکی از ویژگی های روان سنجی مناسبی برخوردار است و می توان از آن در موقعیت های بالینی و پژوهشی در جهت ارزیابی و سنجش خطرپذیری استفاده نمود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    نجاتی، وحید، علی پور، فرشید، بداقی، الهه، و آقازیارتی، علی. (1396). ویژگی های روان سنجی آزمون خطرپذیری بادکنکی در جوانان ایرانی. روان شناسی کاربردی، 11(1 (پیاپی 41) )، 121-136. SID. https://sid.ir/paper/151841/fa

    Vancouver: کپی

    نجاتی وحید، علی پور فرشید، بداقی الهه، آقازیارتی علی. ویژگی های روان سنجی آزمون خطرپذیری بادکنکی در جوانان ایرانی. روان شناسی کاربردی[Internet]. 1396؛11(1 (پیاپی 41) ):121-136. Available from: https://sid.ir/paper/151841/fa

    IEEE: کپی

    وحید نجاتی، فرشید علی پور، الهه بداقی، و علی آقازیارتی، “ویژگی های روان سنجی آزمون خطرپذیری بادکنکی در جوانان ایرانی،” روان شناسی کاربردی، vol. 11، no. 1 (پیاپی 41) ، pp. 121–136، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/151841/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button