مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,313
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

854
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تنیدگی شغلی و بهزیستی عاطفی معلمان: آزمون الگوی اثر میانجی گر باورهای خودکارآمدی

صفحات

 صفحه شروع 59 | صفحه پایان 76

چکیده

 هدف: هدف مطالعه حاضر آزمون میانجی گری باورهای خودکارآمدی شغلی در رابطه بین تنیدگی شغلی و بهزیستی عاطفی معلمان بود. روش: روش پژوهش همبستگی و جامعه آماری تمامی معلمان مدارس پسرانه کلیه مقاطع در شهرستان دیوان دره در سال 1390-91 به تعداد 284 نفر بود. با روش نمونه گیری تصادفی ساده, 250 معلم مرد انتحاب شدند و به نسخه تجدید نظر شده فهرست تنیدگی شغلی آسیپو, (1998) نسخه کوتاه مقیاس خودکارآمدی معلم شوارزر, اسچیتزر و دیتنر, (1999) و مقیاس بهزیستی عاطفی ونکاتویک, فاکس, اسپکتور و کیلووای (2000) پاسخ دادند. برای آزمون میانجی گری خودکارآمدی در رابطه بین تنیدگی شغلی و بهزیستی عاطفی از روش الگویابی معادلات ساختاری استفاده شد. یافته ها: نتایج نشان داد رابطه تنیدگی شغلی با خودکارآمدی شغلی و بهزیستی عاطفی منفی و رابطه باورهای خودکارآمدی و بهزیستی عاطفی مثبت؛ و باورهای خودکارآمدی میانجی گر رابطه تنیدگی شغلی و بهزیستی عاطفی معلمان است. در الگوی مفروض تمامی وزن های رگرسیونی از لحاظ آماری معنی دار بود و متغیرهای پیش بین %64 از پراکندگی بهزیستی عاطفی را تبیین کرد. نتیجه گیری: چون بخشی از تمایز در پاسخ های هیجانی معلمان به تجارب شغلی تنیدگی زا, ازطریق تفاوت در میزان خودکار آمدی آنها قابل تبیین است, می توان بر ضرروت تقویت باورهای خودکار آمدی در معلمان به عنوان عاملی ضربه گیر در مواجهه با تجارب شغلی تنیدگی زا تاکید کرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    نوری، انور، شکری، امید، و شریفی، مسعود. (1392). تنیدگی شغلی و بهزیستی عاطفی معلمان: آزمون الگوی اثر میانجی گر باورهای خودکارآمدی. روان شناسی کاربردی، 7(4 (پیاپی 28))، 59-76. SID. https://sid.ir/paper/151867/fa

    Vancouver: کپی

    نوری انور، شکری امید، شریفی مسعود. تنیدگی شغلی و بهزیستی عاطفی معلمان: آزمون الگوی اثر میانجی گر باورهای خودکارآمدی. روان شناسی کاربردی[Internet]. 1392؛7(4 (پیاپی 28)):59-76. Available from: https://sid.ir/paper/151867/fa

    IEEE: کپی

    انور نوری، امید شکری، و مسعود شریفی، “تنیدگی شغلی و بهزیستی عاطفی معلمان: آزمون الگوی اثر میانجی گر باورهای خودکارآمدی،” روان شناسی کاربردی، vol. 7، no. 4 (پیاپی 28)، pp. 59–76، 1392، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/151867/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button