Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

467
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

729
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

الگوی ساختاری فرسودگى تحصیلى بر اساس متغیرهاى حمایت اجتماعى ادراک شده، عدالت آموزشى و انگیزش تحصیلى دانشجویان

صفحات

 صفحه شروع 418 | صفحه پایان 438

چکیده

 هدف: هدف پژوهش تعیین نقش میانجیگر [D1] ابعاد انگیزش تحصیلی در رابطه بین حمایت اجتماعی ادراک شده و عدالت آموزشی با فرسودگی تحصیلی در دانشجویان بود. روش: روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری پژوهش شامل تمام دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحدهای تهران مرکز, تهران شرق و دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی واحد تهران در سال تحصیلی 96-1395 به تعداد 83834 نفر بود که از میان آن ها به روش نمونه برداری تصادفی چند مرحله ای به این صورت که در مرحله اول 3 دانشگاه, از هر دانشگاه 3 دانشکده و از هر دانشکده 3 کلاس به صورت تصادفی و در نهایت از رشته های حسابداری, روان شناسی, میکروبیولوژی, علوم اجتماعی و مهندسی ژنتیک بر اساس پیشنهاد گاداگنولی و ولیسر (1998) و تعداد پارامترها 410 نفر انتخاب شد. ابزار پژوهش پرسشنامه فرسودگی تحصیلی برسو 1997, مقیاس انگیزش تحصیلی والرند, پلیتیر, بلایس, بریر, سنسال و همکاران (1992), پرسشنامه عدالت آموزشی گل پرور (1389) و مقیاس چند وجهی حمایت ادراک شده زیمت, داهلم, زیمت و فارلی (1988) بود. پس از حذف 40 پرسشنامه مخدوش و 4 داده پرت, با استفاده از روش الگویابی معادله های ساختاری داده ها تحلیل شد. یافته ها: نتایج نشان داد ضریب مسیر غیرمستقیم بین عدالت آموزشی و فرسودگی تحصیلی (121/0-=β , 002/0 =P) و حمایت اجتماعی ادراک شده و فرسودگی تحصیلی (253/0-=β , 001/0 =P) منفی است. نتیجه گیری: ضروری است که همه دانشجویان در محیط آموزشی از امکانات و حمایت کافی برخوردار شوند تا زمینه رشد و شکوفایی استعدادهای آن ها فراهم شود و بتوانند در راستای رسیدن به اهداف خود, انگیزه کافی برای تلاش و تکاپو پیدا کنند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    یوسفی، نوریه، پاشاشریفی، حسن، و شریفی، نسترن. (1397). الگوی ساختاری فرسودگى تحصیلى بر اساس متغیرهاى حمایت اجتماعى ادراک شده, عدالت آموزشى و انگیزش تحصیلى دانشجویان. روان شناسی کاربردی، 12(3 (پیاپی47) )، 418-438. SID. https://sid.ir/paper/151894/fa

    Vancouver: کپی

    یوسفی نوریه، پاشاشریفی حسن، شریفی نسترن. الگوی ساختاری فرسودگى تحصیلى بر اساس متغیرهاى حمایت اجتماعى ادراک شده, عدالت آموزشى و انگیزش تحصیلى دانشجویان. روان شناسی کاربردی[Internet]. 1397؛12(3 (پیاپی47) ):418-438. Available from: https://sid.ir/paper/151894/fa

    IEEE: کپی

    نوریه یوسفی، حسن پاشاشریفی، و نسترن شریفی، “الگوی ساختاری فرسودگى تحصیلى بر اساس متغیرهاى حمایت اجتماعى ادراک شده, عدالت آموزشى و انگیزش تحصیلى دانشجویان،” روان شناسی کاربردی، vol. 12، no. 3 (پیاپی47) ، pp. 418–438، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/151894/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا