مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,330
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,009
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه تنظیم شناختی هیجان و تاب آوری در دانش آموزان معتاد به اینترنت و دانش آموزان عادی

صفحات

 صفحه شروع 579 | صفحه پایان 596

چکیده

 هدف: هدف پژوهش حاضر تعیین راهبردهای تنظیم شناختی هیجان و میزان تاب آوری در دانش آموزان دختر معتاد به اینترنت و دانش آموزان عادی بود. روش: روش پژوهش توصیفی از نوع علی-مقایسه ای و جامعه آماری تمام دانش آموزان دختر مقطع متوسطه دوم شهر کاشان در نیمسال اول سال تحصیلی 95-1394 به تعداد 3402 نفر بود. از میان 20 مدرسه به روش نمونه گیری تصادفی ساده 5 مدرسه با نام های نرگس, خدیجه کبری, فاطمه زهرا, شاهد و امیرالمؤمنین انتخاب شد. سپس بر اساس پیشنهاد ون وورهیس و مورگان (2007), و بر اساس نمره آزمون اعتیاد به اینترنت یانگ (1998) و نیز غربال گری 55 دانش آموز معتاد به اینترنت و 55 دانش آموز عادی انتخاب شد. ابزار پژوهش پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان گارنفسکی, کرایج و اسپینهاون (2001), مقیاس تاب آوری کانر-دیویدسون (2003) و آزمون اعتیاد به اینترنت یانگ (1998) بود. داده ها پس از حذف 10 پرسشنامه مخدوش و 2 داده پرت, با استفاده از تحلیل واریانس چند متغیری و آزمون t تحلیل شد. یافته ها: یافته ها نشان داد تفاوت دو گروه دختران معتاد به اینترنت و عادی در مؤلفه های پذیرش (378/4=F, 039/0=P), تمرکز مجدد مثبت (311/7=F, 008/0=P), تمرکز مجدد برنامه ریزی (294/15=F, 001/0=P), دیدگاه پذیری (783/7=F, 006/0=P), ملامت خویشتن (021/13=F, 001/0=P), نشخوارگری (019/8=F, 006/0=P), ملامت دیگران (635/11=F, 001/0=P) و تاب آوری (912/6 =t, 001/0=P) معنادار است. نتیجه گیری: پیشنهاد می شود والدین و مربیان با پرورش مهارت های شناختی, تنظیم هیجان و تاب آوری در دوران کودکی, از آسیب های احتمالی مانند اعتیاد به اینترنت در دوران نوجوانی و بزرگ سالی پیشگیری کنند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    رحمتی، فاطمه، و صابر، سوسن. (1396). مقایسه تنظیم شناختی هیجان و تاب آوری در دانش آموزان معتاد به اینترنت و دانش آموزان عادی. روان شناسی کاربردی، 11(4 (پیاپی 44) )، 579-596. SID. https://sid.ir/paper/151904/fa

    Vancouver: کپی

    رحمتی فاطمه، صابر سوسن. مقایسه تنظیم شناختی هیجان و تاب آوری در دانش آموزان معتاد به اینترنت و دانش آموزان عادی. روان شناسی کاربردی[Internet]. 1396؛11(4 (پیاپی 44) ):579-596. Available from: https://sid.ir/paper/151904/fa

    IEEE: کپی

    فاطمه رحمتی، و سوسن صابر، “مقایسه تنظیم شناختی هیجان و تاب آوری در دانش آموزان معتاد به اینترنت و دانش آموزان عادی،” روان شناسی کاربردی، vol. 11، no. 4 (پیاپی 44) ، pp. 579–596، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/151904/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button