مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,432
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

843
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه شیوه های مقابله ای دانش آموزان دارای هوش هیجانی بالا و پایین در طبقات مختلف اجتماعی – اقتصادی

صفحات

 صفحه شروع 48 | صفحه پایان 59

چکیده

 هدف: پژوهش حاضر تعیین و مقایسه شیوه های مقابله در دانش آموزان دارای هوش هیجانی بالا و پایین در طبقات اجتماعی اقتصادی بالا و پایین بود.روش: پژوهش پس رویدادی و نمونه شامل 356 نفر از دانش آموزان سال سوم دبیرستان شهر تهران است که به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند و به پرسشنامه شیوه های مقابله راجر و نجاریان (1385), پرسشنامه مشخصات فردی و پرسشنامه هوش هیجانی برادبری و گریوز (2004 به نقل از گنجی, 1384) پاسخ دادند. با استفاده از تحلیل واریانس یکراهه, همبستگی پیرسون, آزمون تعقیبی توکی و تحلیل واریانس بلوکی و آزمون t داده ها تحلیل شد.یافته ها: نشان داد استفاده از شیوه های مقابله عقلانی و انفصالی در دانش آموزان دارای هوش هیجانی بالا بیشتر از دانش آموزان دارای هوش هیجانی پایین است. میزان استفاده از شیوه مقابله اجتنابی در دانش آموزان دارای هوش هیجانی بالا و پایین تفاوتی نداشت. میزان استفاده از شیوه مقابله هیجانی در دانش آموزان دارای هوش هیجانی پایین بیشتر بود. هوش هیجانی در دانش آموزان طبقه بالای اجتماعی اقتصادی بیشتر از طبقه پایین اجتماعی اقتصادی و استفاده از شیوه مقابله عقلانی در دو طبقه اجتماعی اقتصادی بالا و پایین تفاوتی نداشت. استفاده از شیوه مقابله انفصالی در طبقه بالا و استفاده از شیوه مقابله اجتنابی و هیجانی در طبقه پایین بیشتر بود. طبقه اجتماعی اقتصادی بر رابطه بین هوش هیجانی و شیوه های مقابله اثر نداشت.نتیجه گیری: در مجموع می توان نتیجه گرفت عوامل برون فردی نظیر وضعیت اجتماعی اقتصادی و عوامل درون فردی نظیر هوش هیجانی, بر شیوه های مقابله فرد اثر گذارند و این متغیرها با یکدیگر و با پایگه اجتماعی اقتصادی ارتباط تنگاتنگ دارند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    نادی، آذر، خداپناهی، محمدکریم، و صالح صدق پور، بهرام. (1388). مقایسه شیوه های مقابله ای دانش آموزان دارای هوش هیجانی بالا و پایین در طبقات مختلف اجتماعی – اقتصادی. روان شناسی کاربردی، 3(3 (پیاپی 11))، 48-59. SID. https://sid.ir/paper/151924/fa

    Vancouver: کپی

    نادی آذر، خداپناهی محمدکریم، صالح صدق پور بهرام. مقایسه شیوه های مقابله ای دانش آموزان دارای هوش هیجانی بالا و پایین در طبقات مختلف اجتماعی – اقتصادی. روان شناسی کاربردی[Internet]. 1388؛3(3 (پیاپی 11)):48-59. Available from: https://sid.ir/paper/151924/fa

    IEEE: کپی

    آذر نادی، محمدکریم خداپناهی، و بهرام صالح صدق پور، “مقایسه شیوه های مقابله ای دانش آموزان دارای هوش هیجانی بالا و پایین در طبقات مختلف اجتماعی – اقتصادی،” روان شناسی کاربردی، vol. 3، no. 3 (پیاپی 11)، pp. 48–59، 1388، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/151924/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button