Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,072
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

746
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر آموزش مهارت نظم جویی هیجان مبتنی بر رفتار درمانی دیالکتیک در وسوسه افراد مبتلا به سوء مصرف مواد: مطالعه تک آزمودنی

صفحات

 صفحه شروع 33 | صفحه پایان 41

چکیده

 مقدمه: در فرایند درمان و پیشگیری از بازگشت اعتیاد, حالت های هیجانی منفی و مثبت, و وسوسه از مهم ترین عوامل خطر بازگشت می باشد. هدف مطالعه حاضر بررسی اثربخشی آموزش مهارت نظم جویی هیجان مبتنی بر رفتار درمانی دیالکتیک در کاهش وسوسه افراد مبتلا به سوء مصرف مواد بود.روش: پژوهش در چارچوب طرح های تجربی تک آزمودنی با استفاده از طرح خطوط پایه چندگانه پلکانی اجرا شد. بر اساس میزان تمایل به شرکت در مطالعه, مصاحبه تشخیصی ساختار یافته و ملاک های ورود, از میان بیماران مرد مبتلا به سوء مصرف مواد, سه نفر به صورت تصادفی انتخاب شدند. هر سه آزمودنی به صورت انفرادی در خلال ده جلسه تحت آموزش مهارت نظم جویی هیجان مبتنی بر رفتار درمانی دیالکتیک قرار گرفتند. به منظور سنجش وسوسه از نسخه فارسی پرسشنامه عقاید وسوسه انگیز (بک, 1993) استفاده شد.یافته ها: آموزش مهارت نظم جویی هیجان مبتنی بر رفتار درمانی دیالکتیک به آزمودنی های پژوهش موجب کاهش چشم گیر نمرات وسوسه در مقیاس عقاید وسوسه انگیز شد, به طوری که نمرات در طی ده جلسه مداخله آموزشی کاهش قابل توجهی نسبت به نمرات خط پایه داشتند. بازبینی دیداری نمودارهای اثربخشی و اندازه ضریب تاثیر نیز بیانگر کاهش معنادار و قابل توجه شدت وسوسه آزمودنی ها بود.نتیجه گیری: آزمودنی های مداخلات آموزشی نظم جویی هیجان مبتنی بر رفتار درمانی دیالکتیک می تواند در انتخاب راهبردهای مقابله ای با وسوسه موثر واقع شود و تلویحات کاربردی مطلوبی در زمینه درمان و پیشگیری از بازگشت سوء مصرف مواد دارد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    بابایی، زهرا، حسنی، جعفر، و محمدخانی، شهرام. (1391). تاثیر آموزش مهارت نظم جویی هیجان مبتنی بر رفتار درمانی دیالکتیک در وسوسه افراد مبتلا به سوء مصرف مواد: مطالعه تک آزمودنی. روان شناسی بالینی، 4(3 (پیاپی 15))، 33-41. SID. https://sid.ir/paper/152637/fa

    Vancouver: کپی

    بابایی زهرا، حسنی جعفر، محمدخانی شهرام. تاثیر آموزش مهارت نظم جویی هیجان مبتنی بر رفتار درمانی دیالکتیک در وسوسه افراد مبتلا به سوء مصرف مواد: مطالعه تک آزمودنی. روان شناسی بالینی[Internet]. 1391؛4(3 (پیاپی 15)):33-41. Available from: https://sid.ir/paper/152637/fa

    IEEE: کپی

    زهرا بابایی، جعفر حسنی، و شهرام محمدخانی، “تاثیر آموزش مهارت نظم جویی هیجان مبتنی بر رفتار درمانی دیالکتیک در وسوسه افراد مبتلا به سوء مصرف مواد: مطالعه تک آزمودنی،” روان شناسی بالینی، vol. 4، no. 3 (پیاپی 15)، pp. 33–41، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/152637/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا