مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

3,999
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,721
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی آموزش فنون وارونه سازی عادت در درمان تیک های حرکتی کودکان

صفحات

 صفحه شروع 77 | صفحه پایان 87

چکیده

 مقدمه: اختلالات تیک از مهم ترین اختلالات دوران کودکی هستند. تیک صدا یا حرکتی ناگهانی و ناموزون است که می تواند ساده یا پیچیده باشد. یکی از روش های درمانی برای این اختلالات رفتار درمانی است. پژوهش حاضر به منظور اثربخشی آموزش فنون وارونه سازی عادت در درمان تیک های حرکتی صورت گرفته است.روش: پژوهش حاضر طرح آزمایشی تک موردی با خط پایه است. نمونه این پژوهش را 2 پسر مقطع ابتدایی مبتلا به تیک حرکتی تشکیل دادند که به روش هدفمند انتخاب شدند. شرکت کنندگان پژوهش مراجعه کنندگان به کلینیک اعصاب و روان بزرگمهر تبریز بودند که با توجه به ملاک های تشخیصی DSM-5 توسط روانپزشک تشخیص داده و پس از اجرای خط پایه وارد طرح درمان شدند و آموزش فنون وارونه سازی عادت را به صورت انفرادی در طی 8 جلسه و به مدت 1 ماه دریافت کردند. ابزار سنجش مقیاس شدت کلی تیک یل (YGTSS, 1989) می باشد که در طی درمان و پیگیری یک ماهه از آن استفاده شد. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از شاخص های بازبینی نمودارها, درصد بهبودی و اندازه اثر استفاده شد.یافته ها: تحلیل داده ها نشان داد که آموزش فنون وارونه سازی عادت باعث کاهش علائم تیک های حرکتی کودکان می شود. پیگیری 1 ماهه بعد از اتمام درمان حاکی از ماندگاری این نتایج بود.نتیجه گیری: وارونه سازی عادت که یکی از درمان های رفتاری محسوب می شود, از موثرترین درمانها برای اختلالات تیک کودکان است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    سروری، محسن، خانجانی، زینب، باباپورخیرالدین، جلیل، و نورآذر، سیدغلامرضا. (1395). اثربخشی آموزش فنون وارونه سازی عادت در درمان تیک های حرکتی کودکان. روان شناسی بالینی، 8(3 (پیاپی 31))، 77-87. SID. https://sid.ir/paper/152703/fa

    Vancouver: کپی

    سروری محسن، خانجانی زینب، باباپورخیرالدین جلیل، نورآذر سیدغلامرضا. اثربخشی آموزش فنون وارونه سازی عادت در درمان تیک های حرکتی کودکان. روان شناسی بالینی[Internet]. 1395؛8(3 (پیاپی 31)):77-87. Available from: https://sid.ir/paper/152703/fa

    IEEE: کپی

    محسن سروری، زینب خانجانی، جلیل باباپورخیرالدین، و سیدغلامرضا نورآذر، “اثربخشی آموزش فنون وارونه سازی عادت در درمان تیک های حرکتی کودکان،” روان شناسی بالینی، vol. 8، no. 3 (پیاپی 31)، pp. 77–87، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/152703/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button