مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,522
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,216
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بنیان های نظری رفتار انتخاباتی شهروندان در جمهوری اسلامی ایران

صفحات

 صفحه شروع 9 | صفحه پایان 37

چکیده

 انتخابات و مشارکت سیاسی, از نمادهای مشترک بین نظام سیاسی جمهوری اسلامی ایران و سایر کشورهای برخوردار از نظام دموکراتیک است. در تبیین چگونگی مشارکت شهروندان, ترجیحات رای دهی و کیفیت تصمیم گیری در گزینش و رای دادن به نامزدهای انتخاباتی, سه الگو و رویکرد نظری؛ جامعه شناسی سیاسی, اقتصاد سیاسی و روان شناسی سیاسی وجود دارد.مقاله حاضر, ضمن تحلیل و ارزیابی این سه دسته نظریه, در پاسخ به این پرسش که در جمهوری اسلامی, رفتار انتخاباتی شهروندان, با کدام یک از الگوها و بنیان های نظری جامعه شناسی, اقتصاد سیاسی و روان شناسی سیاسی قابل تبیین است, بر این فرضیه تاکید دارد که رفتار انتخاباتی و رای دهی, پدیده ای زمان پرورده, زمینه پرورده و مکان پرورده است و از این رو نمی توان به فرا نظریه ای جهان شمول دست یافت که چرایی و چگونگی و محتوای رای دهی شهروندان را در همه کشورهای جهان و حتی در همه حوزه های انتخابیه درون یک واحد جغرافیایی, بر اساس آن مورد تحلیل و ارزیابی قرار داد. به عبارت دیگر, مبانی تاثیر گذار بر رفتار شهروندان در جمهوری اسلامی ایران را باید در فرهنگ سیاسی مردم, خلقیات و تجربیات قبلی شهروندان, تعاملات گذشته مردم با نامزدها و گفتمان ها و شبکه های اجتماعی که رای دهندگان به آن تعلق دارند, جستجو کرد.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

دارابی، علی. (1388). بنیان های نظری رفتار انتخاباتی شهروندان در جمهوری اسلامی ایران. پژوهشهای ارتباطی (پژوهش و سنجش)، 16(1 (پیاپی 57))، 9-37. SID. https://sid.ir/paper/152941/fa

Vancouver: کپی

دارابی علی. بنیان های نظری رفتار انتخاباتی شهروندان در جمهوری اسلامی ایران. پژوهشهای ارتباطی (پژوهش و سنجش)[Internet]. 1388؛16(1 (پیاپی 57)):9-37. Available from: https://sid.ir/paper/152941/fa

IEEE: کپی

علی دارابی، “بنیان های نظری رفتار انتخاباتی شهروندان در جمهوری اسلامی ایران،” پژوهشهای ارتباطی (پژوهش و سنجش)، vol. 16، no. 1 (پیاپی 57)، pp. 9–37، 1388، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/152941/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button