مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,848
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

724
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی عناصر مدرنیسم در شعر ققنوس

صفحات

 صفحه شروع 1 | صفحه پایان 28

چکیده

 مقاله حاضر می کوشد با بازخوانی «محتوا» و «صورت» در شعر «ققنوس» نیما, وجوه «مدرن» بودن را در آن واکاود و نشان دهد که اگر ققنوس «سرآغاز شعر مدرن فارسی» قلمداد می شود, این «مدرن بودن» در کدام وجوه این اثر و چگونه خودنمایی می کند. برای رسیدن به هدف یاد شده, نخست ویژگی های «پارادایم»های «پیشامدرن» و «مدرن» به شکلی گذرا و فشرده از منابع استخراج و ذکر گردیده و پس از آن, آرای منتقدان درباره شعر «ققنوس», با آن مطابقت داده می شود و در صورت یافتن جنبه های مشترک میان این دو نظرگاه (ویژگی های اصلی و حداقلی شعر و ادب مدرن و محوری ترین ویژگی های ققنوس) و هم سویی آن ها کوشش می شود جنبه های مدرنیستی شعر ققنوس, بازخوانی و بررسی و تحلیل شود. یافته های پژوهش نشان داد شعر ققنوس هم از جنبه های صوری به سوی مدرنیسم حرکت کرده است که تغییر و آزادسازی قالب و واکاوی نمودهای چندمعنایی در این بخش, نقش ویژه ای داشته است و هم از جنبه محتوایی, این حرکت دیده می شود؛ چون یکی از ویژگی های مهم مدرنیسم, نشان دادن مصادیق و اهمیت ویژه تنهایی است. «گونه شناسی» تنهایی های ققنوس, نشان می دهد اصلی ترین تنهایی مطرح شده در شعر, تنهایی وجودی و باطنی از نوع «درک ناشدگی» است که با نگاه و خصلت پیامبرگونه نیمای نوپرداز, تناسبی تام دارد و با تنهایی مطرح در شعرهای قبل به ویژه «افسانه» که بیش تر رنگ و بوی «جداماندگی» یا «غربت» دارد, به طور کلی متفاوت است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    حسام پور، سعید، و سادات شریفی، سیدفرشید. (1392). بررسی عناصر مدرنیسم در شعر ققنوس. شعر پژوهی (بوستان ادب - علوم اجتماعی و انسانی )، 5(1 (پیاپی 15))، 1-28. SID. https://sid.ir/paper/153973/fa

    Vancouver: کپی

    حسام پور سعید، سادات شریفی سیدفرشید. بررسی عناصر مدرنیسم در شعر ققنوس. شعر پژوهی (بوستان ادب - علوم اجتماعی و انسانی )[Internet]. 1392؛5(1 (پیاپی 15)):1-28. Available from: https://sid.ir/paper/153973/fa

    IEEE: کپی

    سعید حسام پور، و سیدفرشید سادات شریفی، “بررسی عناصر مدرنیسم در شعر ققنوس،” شعر پژوهی (بوستان ادب - علوم اجتماعی و انسانی )، vol. 5، no. 1 (پیاپی 15)، pp. 1–28، 1392، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/153973/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button