مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,689
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

784
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

رابطه جامعه پذیری سازمانی و تعهد سازمانی در بین دبیران مدارس متوسطه شهر همدان

صفحات

 صفحه شروع 63 | صفحه پایان 82

چکیده

 هدف این پژوهش بررسی رابطه بین جامعه پذیری سازمانی و تعهد سازمانی دبیران مدارس متوسطه شهر همدان بوده است. جامعه آماری پژوهش کلیه دبیران مدارس متوسطه شهر همدان بود که در پژوهش حاضر 143 نفر از آن ها بصورت خوشه ای تک مرحله ای انتخاب شدند, برای جمع آوری اطلاعات از پرسش نامه جامعه پذیری سازمانی کلاین و همکاران (2006) و پرسش نامه تعهد سازمانی آلن و می یر (1991) استفاده بعمل آمد. پس از یک مطالعه مقدماتی ضریب پایائی دو پرسش نامه از طریق محاسبه آلفای کرونباخ محاسبه شد که به ترتیب برای جامعه پذیری سازمانی 0.75 و برای تعهد سازمانی0.77  بدست آمد. مدل ارائه شده شامل شش مولفه جامعه پذیری سازمانی (وظیفه, زبان, سیاست, اهداف و ارزش ها, تاریخچه, همکاران) و سه مولفه تعهد سازمانی (عاطفی, هنجاری و مستمر) می باشد. یافته ها نشان داد که فرضیه اصلی پژوهش مورد تائید قرار گرفته بنابراین, بین جامعه پذیری سازمانی و تعهد سازمانی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد .(p<0.05) از بین مولفه های جامعه پذیری, دو بعد وظیفه و همکاران دارای توان پیش بینی معناداری برای تعهد سازمانی بوده اند. تحلیل رگرسیون همچنین نشان داد بین ابعاد جامعه پذیری سازمانی در کل و تعهد عاطفی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد که از این ابعاد, وظیفه, اهداف و ارزش ها و تاریخچه رابطه معناداری با تعهد عاطفی نشان داد. همچنین بین ابعاد شش گانه جامعه پذیری سازمانی و تعهد مستمر رابطه مثبت و معنادار مشاهده شد که ابعاد زبان, سیاست و همکاران در سطح ((p<0.05 دارای رابطه معناداری با تعهد مستمر می باشند. همچنین نتایج نشان داد که ارتباط بین شش بعد جامعه پذیری در کل و تعهد هنجاری مثبت بوده و ابعاد وظیفه و سیاست در سطح ((p<0.05 رابطه معناداری با تعهد هنجاری دارند.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

هویدا، رضا، جمشیدیان، عبدالرسول، و مختاری فر، حجت اله. (1390). رابطه جامعه پذیری سازمانی و تعهد سازمانی در بین دبیران مدارس متوسطه شهر همدان. جامعه شناسی کاربردی (مجله پژوهشی علوم انسانی دانشگاه اصفهان)، 22(3 (پیاپی 43))، 63-82. SID. https://sid.ir/paper/154973/fa

Vancouver: کپی

هویدا رضا، جمشیدیان عبدالرسول، مختاری فر حجت اله. رابطه جامعه پذیری سازمانی و تعهد سازمانی در بین دبیران مدارس متوسطه شهر همدان. جامعه شناسی کاربردی (مجله پژوهشی علوم انسانی دانشگاه اصفهان)[Internet]. 1390؛22(3 (پیاپی 43)):63-82. Available from: https://sid.ir/paper/154973/fa

IEEE: کپی

رضا هویدا، عبدالرسول جمشیدیان، و حجت اله مختاری فر، “رابطه جامعه پذیری سازمانی و تعهد سازمانی در بین دبیران مدارس متوسطه شهر همدان،” جامعه شناسی کاربردی (مجله پژوهشی علوم انسانی دانشگاه اصفهان)، vol. 22، no. 3 (پیاپی 43)، pp. 63–82، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/154973/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button