مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,843
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

799
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی جامعه شناختی تاثیر سرمایه فرهنگی بر مدیریت بدن (مطالعه تجربی جوانان شهر گیلان غرب)

صفحات

 صفحه شروع 125 | صفحه پایان 148

چکیده

 مدیریت بدن به معنای نظارت و دستکاری مستمر ویژگی های ظاهری و مرئی بدن است که به کمک معرف های کنترل وزن (از طریق ورزش, رژیم غذایی و دارو), دستکاری پزشکی (جراحی بینی و پلاستیک) و میزان اهمیت دادن به مراقبت های بهداشتی و آرایشی (استحمام روزانه, آرایش مو, آرایش یا اصلاح صورت, استفاده از عطر و ادوکلن و دئودورانت زیر بغل, آرایش ناخن و لنز رنگی برای خانم ها), به شاخصی اساسی تبدیل شده است.سرمایه فرهنگی, به عنوان یکی از مفاهیم کلیدی در جامعه شناسی معاصر, از اهمیت خاصی برخوردار است. سرمایه فرهنگی به تمرکز و انباشت انواع مختلف کالاهای ملموس فرهنگی و نیز قدرت و توانایی در اختیار گرفتن این کالاها و همچنین, استعداد و ظرفیت فرد در شناخت و کاربرد این وسایل گفته می شود. از نظر بوردیو, سرمایه فرهنگی به سه بعد سرمایه فرهنگی درونی شده, سرمایه فرهنگی عینی و سرمایه فرهنگی نهادینه شده, قابل تفکیک است. در این پژوهش با بهره گیری از نظریه «بوردیو» و «گیدنز» به بررسی تجربی فرضیه رابطه بین سرمایه فرهنگی و مدیریت بدن پرداخته شده است. این تحقیق به صورت پیمایشی و با ابزار پرسشنامه با حجم نمونه 402 نفر از جوانان (دختر و پسر) 15-29 ساله ساکن در شهر گیلان غرب انجام شد. نمونه ها با روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. نتایج پژوهش با استفاده از آماره های توصیفی و استنباطی نشان می دهد که میانگین سرمایه فرهنگی (3.37 از 5) بیشتر از میانگین مدیریت بدن (2.82 از 5) است. این اعداد بیانگر آن است که میزان مدیریت بدن و سرمایه فرهنگی در جامعه مورد مطالعه در حد متوسط است. مقایسه ضرایب همبستگی نشان می دهد که سرمایه فرهنگی در بین دختران (0.335) بیش از پسران (0.298) است. همچنین, نتیجه رگرسیون خطی چند متغیره متغیرهای مستقل با مدیریت بدن (دختران و پسران) نشان می دهد که از میان متغیرهای مستقل (سرمایه فرهنگی تجسم یافته, عینیت یافته و نهادینه شده) در مدل رگرسیونی بین پسران, تنها متغیر سرمایه فرهنگی عینیت یافته در مدل نهایی باقی مانده است. مقایسه بتاها نشان می دهد که میزان تاثیرگذاری متغیر سرمایه فرهنگی عینیت یافته (0.294) است, اما در رگرسیون خطی چند متغیره دختران, سرمایه فرهنگی عینیت یافته و تجسم یافته با ضرایب بتای (0.202 و 0.164), به ترتیب, قویترین و ضعیف ترین رابطه را با متغیر وابسته مدیریت بدن دختران نشان می دهد.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

ابراهیمی، قربانعلی، و ضیاپور، آرش. (1391). بررسی جامعه‌ شناختی تاثیر سرمایه‌ ‌فرهنگی بر مدیریت بدن (مطالعه‌ تجربی جوانان شهر گیلان‌ غرب). جامعه شناسی کاربردی (مجله پژوهشی علوم انسانی دانشگاه اصفهان)، 23(1 (پیاپی 45))، 125-148. SID. https://sid.ir/paper/154998/fa

Vancouver: کپی

ابراهیمی قربانعلی، ضیاپور آرش. بررسی جامعه‌ شناختی تاثیر سرمایه‌ ‌فرهنگی بر مدیریت بدن (مطالعه‌ تجربی جوانان شهر گیلان‌ غرب). جامعه شناسی کاربردی (مجله پژوهشی علوم انسانی دانشگاه اصفهان)[Internet]. 1391؛23(1 (پیاپی 45)):125-148. Available from: https://sid.ir/paper/154998/fa

IEEE: کپی

قربانعلی ابراهیمی، و آرش ضیاپور، “بررسی جامعه‌ شناختی تاثیر سرمایه‌ ‌فرهنگی بر مدیریت بدن (مطالعه‌ تجربی جوانان شهر گیلان‌ غرب)،” جامعه شناسی کاربردی (مجله پژوهشی علوم انسانی دانشگاه اصفهان)، vol. 23، no. 1 (پیاپی 45)، pp. 125–148، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/154998/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button