مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,797
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

727
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

8

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

سرمایه فرهنگی، مدیریت ظاهر و جوانان (مطالعه دختران و پسران شهر بابلسر)

صفحات

 صفحه شروع 153 | صفحه پایان 176

چکیده

 مدیریت ظاهر و بدن که در دنیای امروزی آن را سرمایه جسمانی افراد می دانند, بر حسب این که افراد بیشتر از چه محصولات فرهنگی استفاده می کنند به نوعی از جایگاه فرهنگی آن ها متاثر است زیرا افراد بر حسب این که دارای چه میزان سرمایه فرهنگی می باشند, دارای نگرش های خاصی نسبت به بدن و چگونگی ظاهر شدن شان در اجتماع هستند. از این رو, تحقیق حاضر در صدد مطالعه رابطه بین سرمایه فرهنگی و مدیریت ظاهر جوانان است. به منظور سنجش این رابطه, از نظریه پیر بوردیو و آنتونی گیدنز استفاده می کنیم. به اعتقاد بوردیو, سرمایه فرهنگی از طریق قریحه و سلیقه افراد بر مدیریت ظاطر و بدن آنان تاثیر می گذارد. در نظریه گیدنز, مدیریت بدن نشانه دخالت آگاهانه کنش گر در شکل دادن به خود در متن اجتماعی است. این تحقیق به روش پیمایشی و با ابزار پرسش نامه در میان جوانان 25- 15 ساله شهر بابلسر در سال 1386 انجام می شود. روش نمونه گیری, طبقه ای خوشه ای چندمرحله ای متناسب و حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران 380 نفر انتخاب می شود. نتایج به دست آمده بیان گر آن است که مدیریت ظاهر در میان جوانان از اهمیتی ویژه برخوردار است. هم چنین نتایج حاصل از آزمون فرضیات حاکی از آن است که هرچه میزان سرمایه فرهنگی افراد بیشتر باشد, نحوه مدیریت ظاهر نیز در میان دختران و پسران جوان اهمیت ییشتری پیدا می کند. از سوی دیگر, نتایج حاصل از جداول توصیفی بیان گر آن است که الگوی رایج مدیریت ظاهر در میان جوانان, متاثر از نوگرایی و مولفه های مرتبط با دنیای مدرن است.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    ابراهیمی، قربانعلی، و بهنویی گدنه، عباس. (1389). سرمایه فرهنگی, مدیریت ظاهر و جوانان (مطالعه دختران و پسران شهر بابلسر). زن در توسعه و سیاست (پژوهش زنان)، 8(3 (پیاپی 30))، 153-176. SID. https://sid.ir/paper/55519/fa

    Vancouver: کپی

    ابراهیمی قربانعلی، بهنویی گدنه عباس. سرمایه فرهنگی, مدیریت ظاهر و جوانان (مطالعه دختران و پسران شهر بابلسر). زن در توسعه و سیاست (پژوهش زنان)[Internet]. 1389؛8(3 (پیاپی 30)):153-176. Available from: https://sid.ir/paper/55519/fa

    IEEE: کپی

    قربانعلی ابراهیمی، و عباس بهنویی گدنه، “سرمایه فرهنگی, مدیریت ظاهر و جوانان (مطالعه دختران و پسران شهر بابلسر)،” زن در توسعه و سیاست (پژوهش زنان)، vol. 8، no. 3 (پیاپی 30)، pp. 153–176، 1389، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/55519/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button