Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

886
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

674
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تحلیل جامعه شناختی عوامل مؤثر بر کاهش همکاری علمی در بین اعضای هیئت علمی دانشکده های علوم اجتماعی (مطالعه موردی دانشگاه های تهران، تربیت مدرس، علامه طباطبایی، شهیدبهشتی، تربیت معلم، الزهرا)

صفحات

 صفحه شروع 91 | صفحه پایان 119

چکیده

 سؤال اساسی این طرح عبارت است از: چه عواملی بر کاهش همکاری علمی اساتید علوم اجتماعی تأثیر دارند؟ هدف اصلی پژوهش نیز, توصیف و تبیین میزان همکاری علمی در بین اساتید علوم اجتماعی در دانشگاه هایمورد نظر است. برای رسیدن به هدف پژوهش, از چهارچوب نظری استفاده شده است؛ که شامل مبانی توصیفی – تبیینی همکاری علمی, نظریه بن داوید و مرتن است. فرضیات پژوهش نیز بر مبنای پرسش آغازین, اهداف پژوهش و مبانی نظری مشتمل بر 3 فرضیه علی و همبستگی است. روش پژوهش «کمی-پیمایشی» است؛ و از تکنیک پرسشنامه برای گردآوری داده ها استفاده شده است. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران, 101 نفر از اساتید علوم اجتماعی شش دانشگاه مورد نظر است که به شیوه نمونه گیری احتمالی طبقه بندی انتخاب شده اند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون های آماری مختلفی نظیر رگرسیون, همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر بهره گرفته شده است. آزمون فرضیه های تحقیق نشان می دهند که اخلاق گروه علمی, میزان ارتباطات و تعاملات علمی و متغیرهای زمینه ای مورد نظر (جنس, سن, مرتبه علمی, وضعیت تأهل و. . . ) بر همکاری علمی تأثیر معناداری دارند. علاوه بر این, یافته ها نشان می دهند که همبستگی مثبت و معنی داری میان اخلاق گروه علمی و میزان ارتباطات و تعاملات وجود دارد. بر اساس تحلیل داده ها می توان استنتاج کرد که ضعف اخلاق گروه علمی و ضعف تعاملات و ارتباطات باعث شده است همکاری علمی در بین اساتید علوم اجتماعی شش دانشگاه مورد نظر پایین باشد. علاوه بر این میزان تولیدات علمی و پژوهشی اساتید مورد مطالعه بسیار کم است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    نایبی، هوشنگ، و شعبان، مریم. (1397). تحلیل جامعه شناختی عوامل مؤثر بر کاهش همکاری علمی در بین اعضای هیئت علمی دانشکده های علوم اجتماعی (مطالعه موردی دانشگاه های تهران, تربیت مدرس, علامه طباطبایی, شهیدبهشتی, تربیت معلم, الزهرا). بررسی مسایل اجتماعی ایران (نامه علوم اجتماعی)، 9(1 )، 91-119. SID. https://sid.ir/paper/155247/fa

    Vancouver: کپی

    نایبی هوشنگ، شعبان مریم. تحلیل جامعه شناختی عوامل مؤثر بر کاهش همکاری علمی در بین اعضای هیئت علمی دانشکده های علوم اجتماعی (مطالعه موردی دانشگاه های تهران, تربیت مدرس, علامه طباطبایی, شهیدبهشتی, تربیت معلم, الزهرا). بررسی مسایل اجتماعی ایران (نامه علوم اجتماعی)[Internet]. 1397؛9(1 ):91-119. Available from: https://sid.ir/paper/155247/fa

    IEEE: کپی

    هوشنگ نایبی، و مریم شعبان، “تحلیل جامعه شناختی عوامل مؤثر بر کاهش همکاری علمی در بین اعضای هیئت علمی دانشکده های علوم اجتماعی (مطالعه موردی دانشگاه های تهران, تربیت مدرس, علامه طباطبایی, شهیدبهشتی, تربیت معلم, الزهرا)،” بررسی مسایل اجتماعی ایران (نامه علوم اجتماعی)، vol. 9، no. 1 ، pp. 91–119، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/155247/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا